De Weg Naar Verzoening

Ontwerpvrijgave 01 - Foto Frans van GalenDe afgelopen drie jaar heeft initiatiefnemer Pierre Habets in nauwe samenwerking met het bisdom Roermond, in het bijzonder met bisschop Frans Wiertz SAMEN met slachtoffer organisatie Mea Culpa United intensief gezocht naar een verbeelding van het gemeenschappelijk positieve deel. Aanvankelijk werd gesproken over een mogelijk gemeenschappelijk positief deel, inmiddels is bewezen dat het wel degelijk bestaat en door Pierre verbeeld is in een kunstwerk. Nu nog uitgevoerd in klei en straks in Rome, in brons! Pierre heeft tientalle gesprekken gevoerd, ook waren er meerdere gezamenlijke ontmoetingen, veelal in zijn atelier te Schinnen, Nederland.

Het met overtuiging, samen vrijgegeven kleimodel wordt komende

maandagavond 14 april 2014, 18:30 uur OLV Basiliek te Maastricht

door bisschop Frans Wiertz SAMEN met slachtoffers onthuld. De slachtoffers worden in die dienst vertegenwoordigd door heer Bert Smeets en Anita Bosch-Wiss. Bert Smeets is tevens voorzitter/woordvoerder van Mea Culpa United en zal tijdens de dienst een voorbede uitspreken. Aansluitend aan de dienst is er bij het kunstwerk een informeel bij een zijn. Margot Heil zal dan een door haar geschreven gedicht voordragen, Bert Smeets zal ook zijn visie toelichten op “De weg naar verzoening“, met name toekomst gericht. Het is de vurige wens van Pierre om een wezenlijke bijdrage te leveren aan het scheppen van een klimaat waarin verzoening mogelijk zou kunnen worden. Dat op zijn eigen manier, middels kunst, hetgeen hij nu achteraf Flow Art MEDIATION noemt. Het is naar Pierre’s overtuiging nadrukkelijk aan de individuele slachtoffers zelf en de individuele veroorzakers en zeker NIET aan de kunstenaar of er werkelijk sprake is van verzoening.
Een ieder die de gedachte “De weg naar verzoening” met zijn aanwezigheid wil ondersteunen is mede namens het kerkbestuur van de Onze Lieve Vrouwe Basiliek van ganse harte welkom om genoemde dienst bij te wonen.

CROWDFUNDING MET “VLIEGENDE” START DANKZIJ STICHTINGSBESTUURcleo De Crowdfunding voor het mogelijk maken van de Roomse, bronzen mobiele uitvoering, begint formeel pas op 14 april 2014. In de PRE-fase heeft met name de Stichting “De weg naar verzoening”  al symbolisch 336 km van de totaal 1515 km afgelegd.
Er is bedacht dat voor elke 33 euro die overgemaakt wordt op het bankrekeningnummer van de Stichting, er 1 kilometer gesponsord wordt. De begunstiger wordt genoemd in de twee catogerieen, tot 100 km en vanaf 100 km. Na virtuele aankomst in Rome heeft de Stichting De weg naar verzoening het door hun becijferde bedrag op de rekening t.b.v. o.a. de mobiele bronzen versie. Vervolgens wordt deze gerealiseerd en naar Rome gebracht waar het, naar wij hopen, door Paus Franciscus samen met slachtoffers onthuld en aansluitend ingezegend zal worden. Het betreft een mobiele versie die wellicht na een zekere tijd verbleven te zijn in de Sint Pieter te Rome, aan zijn wereldreis kan beginnen.

www.flowart.nl

 

5 gedachten over “De Weg Naar Verzoening”

  1. Het goede of slechte humeur van mensen wordt verspreid via sociale netwerken zoals Facebook. Dat blijkt uit onderzoek van Amerikaanse wetenschappers van de Universiteit van Californië, Yale en Facebook.

    De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Plos One. Een positief bericht blijkt vaker het humeur van anderen te beïnvloeden dan een negatief bericht.

    De wetenschappers gebruikten de data van miljoenen Facebookgebruikers om de invloed van regenachtige dagen te onderzoeken. Zo ontdekten ze dat op een dag met regen 1,16 procent meer negatieve berichten werden geplaatst dan op een dag zonder regen. Ook het aantal positieve berichten daalde. Dat effect bleek door te werken bij Facebookvrienden die in een plaats wonen waar het die dag droog was.

    Intrigerend, vinden de onderzoekers. “Ondanks dat de regen de aanleiding is, blijken positieve berichten aanstekelijker dan negatieve”, schrijven ze.

    Tijdstip
    Om te kunnen beoordelen of een post positief of negatief was, keken de onderzoekers naar het gebruik van woorden als ‘sad’ en ‘happy’. Berichten die over het weer gingen, werden uit de resultaten gefilterd. Behalve het weer bleek ook het tijdstip effect te hebben op het humeur. In het weekend en op feestdagen waren de posts een stuk positiever.

Reacties zijn gesloten.