Geestelijke schade

huislijk geweld2Geestelijke schade hoe kan het aangetoond worden? Vandaag belde mevr. G. over haar overleden man die geslagen en misbruikt was door broeder Nicolaas. Nu is broeder Nicolaas niet de enige die flink te keer is gegaan op Bleijerheide maar zij heeft haar man bijgestaan en ondersteund in zijn poging woede te temperen, en andere privacy gevoelige zaken te omzeilen, hem in liefdevolle omgang te steunen.

Jos Schmidt haalt in de reacties terecht Thomas P. Doyle aan

Het staat vast dat de aanslag op de geest niet beperkt blijft tot de eigenlijke slachtoffers zelf maar ook vele anderen wordt indirect schade berokkent. Ouders echtgenote(s)(n) en broers en zussen zijn de meest vanzelfsprekende betrokkenen maar het deint uit tot iedereen die de slachtoffers kent liefheeft en graag ziet. Die geestelijke schade werd ervaren door advocaten raadgevers mediamensen en gerechtelijke beroepskrachten die allen in aanraking kwamen met slachtoffers van misbruik door geestelijkenFragment uit:Het overleven van de Geest
Thomas P. Doyle

De kerk zal toch nog wat meer missionarissen het verwaarloosde geestelijke gebied van deze groep moeten insturen om de boodschap van Christus duidelijk te maken. De geestelijke schade is enorm als je wereldwijd naar de uitbuiting, onderdrukking, geweld, misbruik van kinderen kijkt…sommige van die miljoenen kinderen zullen ooit weer revanche nemen,  wraak of genoegdoening zoeken…de geestelijke schade kost de maatschappij haar geloofwaardigheid.

http://www.youtube.com/watch?v=xpxd3pZAVHI

13 gedachten over “Geestelijke schade”

  1. Beste Jos,

    dank voor je uitleg, maar, bij alle respect, blijft het gissen en natte vinger werk. Ogen dicht en doorgaan.
    Waarheidsvinding ziet er anders uit.
    Er zijn een hoop oud-leerlingen die kleinere en grotere bedrijven hebben. In hun resp. leefgemeenschappen is dit thema taboe. Geloof me, ik weet waar ik over spreek. Ja, ik heb er zelfs alle begrip voor.
    Wat mij echter bijzonder ergert is de omschreven doelstelling zoals Gooswout citeerde, van “Onze benadering ….(tot en met) …..misbruikt te zijn”.
    Onsmakelijk en tendentieus, in één woord: kotzig.

  2. Aardappels en snijbonen

    Breng een pan met water en zout aan de kook.
    Schillen snijd de aardappels in vieren.
    Verwijder de uiteindes van de snijbonen en snijd de snijbonen in schuine stukjes.
    Kook de aardappels en snijbonen samen in circa 12 minuten gaar.

    Braadworsten

    Verhit olie in een koekenpan en bak de braadworsten in circa 8 minuten gaar.
    Zet het vuur uit en leg een deksel op de pan.

    Giet de aardappels en snijbonen af en laat ze uitlekken.
    Zet de pan weer op het fornuis.
    Laat de witte bonen uitlekken en spoel af.
    Schep de bonen in de pan van de aardappels. Voeg melk toe. Verwarm het geheel op matig vuur voor circa 3 minuten.
    Voeg de aardappels en snijbonen toe. Zet het vuur uit en stamp fijn met een stamper.
    Breng op smaak met nootmuskaat, zout en peper.

    et voila: blote billen in het gras.

    Serveer met crème fraîche

  3. En net als (was het in maart??) toen die poepgeheime youtube filmpjes gewoon gezien werden en jouw verhaal en de gevonden rotzooi wat een archief werd leidde tot de -nooit beantwoorde – vraag: “wist Deetman hiervan”

    is die vraag er dus nu ook mbt Bert/MCU

    Wist Bert, bekend sinds 2007 kennelijk, hiervan?

    1. Wist Bert waarvan? Kennelijk? Ben al veroordeeld geloof ik. Ik kende geen Jos in 2007, vond Deetman een rare minister, maakte een persoonlijke CD ‘Soul Child’ in 2004, Pop Against Pope in 1985, ik heb een hekel aan youtube poep filmpjes…wist Bert hiervan? In 1986 heb ik naar 8 mm films gevraagd aan overste Ignatius, die zegde hij me toe, het heeft een hele tijd geduurd, steeds opnieuw beloofde hij wat voor me uit te zoeken. Hij had niet verwacht dat ik terug zou komen, toen ik eenmaal een doos met tapes en foto’s kreeg, zo’n doos die de gangpaden van Jos niet hebben gehaald, bleken de Ignatius tapes allemaal nep. Toen ik twee weken later boos om uitleg ging vragen was de Franciscaanse vogel gevlogen. Ja, complot spook zoek dit nu maar eens uit. Ga samen met Sinterklaas Jos overal goedkoop boodschappen doen. Als je tasje vol is luie spinster bewaar dan nog wat suikergoed en marsepein…ze dronken een glas, deden een plas, en alles bleef zoals het was.

    2. Zoals ik al eens eerder heb vermeld, heb ik Bert op de Engelenmars (27-10-2010) voor het eerst gesproken.
      In de reactie hiervoor had ik het over mijn struikelblok om met misbruikte jongens in contact te treden, net zoals omgekeerd de misbruikte jongens daar met anderen niet over durfden te spreken.

    3. Vraag: Wist Deetman daarvan:

      Is vragen naar de bekende weg

      Is door mij al 2 keer beantwoord op dit Blog.
      en staat ook op mijn site. is ook al 2 x vermeld
      Anders vraag het maar aan ander Bloglezers
      Dus nu zelf zoeken maar.
      Ik ben gekke Henkie niet

  4. Jo,
    Ik weet niet wat de achterliggende gedachte is bij jouw vraag.
    De voorgaande “Wiedersehnstreffens” waren 1994, 1999, 2004.
    Nadien is er door de VK-64 groep een reünie gehouden in 2007.

    In 2007, heb ik op internet voor het eerst de trieste verhalen van Bert Smeets ontdekt, de eerste moedige oud-leerling die “uit de kast” durfde te komen.
    Ik had in die tijd via SchoolBank intensief mailcontact met een aantal oud-leerlingen en contact met de broeders en heb hen op de verhalen van Bert gewezen. Na enige tijd kreeg ik van een van hen te horen dat zijn broer (heeft zich bij MCU aangemeld) misbruikt was door een broeder wiens naam niet voorkwam in de verhalen van Bert en mij vroeg of ik wist of er jongens waren, die eenzelfde ervaring hebben gehad met deze broeder. Pas in 2012 kreeg ik voor het eerst reacties van kleine incidentele vergrijpen in Bleijerheide, zonder (veel) psychische schade.

    Blijkbaar is elk “persoonlijk seksueel misbruik” voor iedereen een groot struikelblok, om dat aan anderen te durven vertellen.
    Maar ook omgekeerd, zoals ikzelf in 2007 zelf ervaren heb, om dat aan een seksueel misbruikte jongen te vragen.
    Het laat zich raden dat in een periode, waarin tot dan over seksueel misbruik van jongens op het internaat in Bleijerheide niets bekend was, er voor de reünisten op dergelijke vrolijke bijeenkomsten “überhaupt géén ruimte” was, om zijn al dan niet ernstige misbruikervaringen veilig aan de orde te durven stellen.
    En ook niet onbelangrijk, er waren altijd broeders bij aanwezig

    Je zult nooit kunnen uitsluiten dat er (minder ernstig) misbruikte oud-leerlingen onder de reünisten en/of organisatoren zijn geweest.
    Groetjes
    Jos

  5. Klopt jouw redenering wel?
    Het is de zelfde groep initiatiefnemers, die al 3 keer eerder, telkens zeer succesvol, een reünie georganiseerd hebben.
    De uitgangspunten van de organisatie zijn onveranderd gebleven.
    Het zijn onze medeoud-leerlingen die het hebben laten afweten.
    Niet het organisatiecomité dus.

    1. Beste Jos,
      Wie zit er zoal in dit organisatie-commitee?
      Ook “Reichsparteitagen” werden met “groot succes” doorgevoerd (geen vergelijk mogelijk, hoor!).
      Dit soort Bleijerheide-reünies werden afgehouden naar het motto: “Es kann nicht sein, was nicht Sein darf”.
      Dat is duidelijk als je de doelstelling leest.
      Nuchter gezien, kan van “samen opgetrokken” geen enkele rede zijn; hoogsten van “afgetrokken”.
      De zelfbevrediging was volop aanwezig, zowel onder broeders als ook onder pupillen en broeders met pupillen. Er werd nooit over gesproken.
      Ook vandaag reppen sufrukkers van toen er geen woord over.
      Ik ben blij dat er oud-leerlingen zijn die nu klaarblijkelijk tot inkeer komen.

  6. Wat jammer nou dat de reünie van de oud leerlingen die met oogkleppen op, een zeer positieve herinnering aan het pensionaat hebben overgehouden, niet is doorgegaan. Zou het uit piëteit met ons zijn???”
    De lieverds staan zo lekker positief in het leven, zie hun doelstelling hieronder:

    “Onze benadering is dat wij de reünies organiseren om de mensen samen te brengen waarmee wij toch een belangrijke periode van ons leven mee hebben opgetrokken. Wij hebben dus geen binding met pastoor Schafraad, noch met de mensen die beweren te zijn misbruikt door een of meerdere broeders. Bij al de contacten die wij met oud leerlingen van Bleyerheide hebben gehad, ook tijdens de reünies en de voorbereiding ervan, is nooit door iemand aangegeven te zijn misbruikt.”

    Misschien kan Schafraad, nu hij van alle blaam is gezuiverd, het stokje overnemen.

Reacties zijn gesloten.