Dystopia

kerk en kroegHet bisdom Roermond zal geen kerken sluiten in dorpen. Dat schrijft bisschop Frans Wiertz vrijdag in een brief aan de parochies. Sluiting van kerken in dorpen zou volgens de bisschop desastreuze gevolgen hebben. Wel zullen in steden soms kerken gesloten worden als gevolg van afnemend kerkbezoek (bron de Limburger).

In steden is sluiting door krimp en afnemend kerkbezoek soms onvermijdelijk. Maar in dorpen moet dat niet gebeuren. Limburg telt momenteel 314 parochiekerken. ,,Niet voor niets spreken we van ‘kerkdorpen’. De kerktoren vormt een oriëntatiepunt”, vindt Wiertz. Ook als het uit financieel-economisch oogpunt beter zou zijn een kerk in een dorp te sluiten, is dat pastoraal niet te verantwoorden, schrijft hij.

kerk en kroeg 2

In steden is op korte afstand een alternatief beschikbaar, in dorpen niet, overweegt de bisschop??

(MCU) In dorpen kun je niet om de kerk heen, een oriëntatie punt…ben je de weg kwijt even naar boven, naar de kerktoren kijken en je weet weer waar je bent beminde gelovigen met daarbij de financiële bijdrage voor de proceskosten van sommige pastoren die aan de rand van de stad zich desalniettemin handhaven. Wil je niet naar deze kerk maar naar de kroeg of naar de kapper waar God zijn baard trimt en styleert voor het pastorale contact dan bepaal eerst even waar je bent!

De Rooms-Katholieke Kerk in Italië is fel gekant tegen plannen van de hoofdstad Rome voor de juridische erkenning van relaties van mensen van hetzelfde geslacht. 

Paus Franciscus wordt op de flanken aangevallen, ‘who am I to gudge’, en Poetin heeft homo-vrienden, heb ik in menige discussie naar voren gebracht om aan te geven dat Rusland geen ‘bling bling’ westerse seksuele ‘alles moet kunnen’ gedoe wil (propaganda voor kinderen), dat als je opkomt voor de mensenrechten waarom dan hier niet ageren tegen ongelijkheid in de kerst(r)aat maar wel met het zuinige Hollandse vingertje naar Rusland wordt gewezen. Lekker ver weg?

Welk internaatskind dan ook, zowel diegene die iets hebben meegemaakt als diegenen die gevrijwaard bleven van geweld / ontucht, 1 ding hebben we internaatskinderen gemeen: we werden opgevoed door merendeels homoseksuele priesters / broeders / nonnen, dat is onze gemeenschappelijke achtergrond. Vele van de homoseksuele broeders (Lebuinus, Servatius, Monulphus, Leonardus, pater seksepietje Landric, Valentinus, Jacobus, Mansuetis, Crispinus, om maar een goud bruine greep te doen uit dit Franciscanen jongenspensionaat, toonden hun passie en genegenheid in positieve dan wel negatieve zin.  Lebuinus bijvoorbeeld was een zeer aardige broeder, een lieve man, althans tegen mij, maar Lebuinus was een ras pedo en goed bevriend met Dino, twee Hollandse broeders. Meer van deze broeders hadden pedoseksuele voorkeuren, dat moet de commissie meldpunt nu inmiddels ook wel zijn opgevallen, het oude pedo pre-internet(werk) dat zich afspeelde in gesloten instellingen…ze hadden er niet voor niks muren omheen gebouwd. Genoeg voor vandaag ‘blue monday’.Bleijer foto voor de muur

28 gedachten over “Dystopia”

  1. Van slachtoffers die een bedrag krijgen uitgekeerd hoor je niets meer van.
    We mogen aannemen dat een z.g. “Finale kwijting” wordt ondertekend waarbij het slachtoffer een overeenkomst aangaat niet meer over zijn geval te spreken.
    Het is niet het eerste slachtoffer die plots het zwijgen er toe doet.
    Frans Houben de bekende glas kunstenaar die zwaar geketterd heeft tegen alles wat monnik was en zelfs in een kardinaals outfit verscheen op de zitting van het toenmalige BAC vindt nu dat het geloof ook iets goeds heeft.
    Kijk aan, kijk aan, wat een paar knoopjes toch allemaal tot stand brengen.

    De congregate S.C.J. met name pater de Rooij bezoekt geheel volgens de regels die in de compensatieregeling van 30-08-2012 zijn vastgelegd, na de aanbeveling het slachtoffer en handelt daar met hem een vergelijk uit.
    Daarna is het radiostilte bij de slachtoffers en ze leven nog lang en gelukkig.

  2. Peter B heeft niets meer van zich laten horen.
    Zijn klacht steunde voor een groot deel op mijn rapport.
    Aan de andere kant kon hij mij niet overtuigen van de betrokkenheid van enkele broeders en aan de andere kant vind ik het openlijk vermelden van namen bij KLOKK laster.
    Na de aanbeveling waarbij zijn klacht in één geval werd gehonoreerd heeft hij mij de rug toegekeerd en bij KLOKK de namen bekend gemaakt waarvan hij de commissie niet kon overtuigen.
    Dat was tegen de uitdrukkelijke overeenkomst die we hadden.

    Het was een pro deo zaak voor mij, maar ik ben blij zo behandeld geweest te zijn als ik ben behandeld. Een reis naar utrecht en terug was meer dan 400 km. enkele weken werk om het rapport samen te stellen en als dank in je rug worden gevallen was het allemaal waard.
    Zelfs de portokosten naar zijn advocaat en hem toe heb ik zonder vergoeding gedaan.
    Maar in ruil daarvoor heb ik de bewijzen in handen waarbij ik aan kan tonen dat het een heel raar onbeschoft en leugenachtig zooitje is daar in Utrecht.
    Het was een ervaring die ik op de homepage zal behandelen, maar ik ben nog bezig met de berggalmen te reorganiseren en dat neemt nog enkele maanden in beslag.

    Nee , ik ben niet teleurgesteld, verre van dat.
    Het heeft wat gekost maar heel veel gebracht.

    1. Hoi Eduard,

      Ik kan je persoonlijk niet maar de situatie of situaties die je aangeeft des te meer. Het komt namelijk veel vaker voor dat slachtoffers na de compensatiecommissie niets meer van zich laten horen!! De door jou aangegeven situatie van het Meldpunt in Utrecht deel ik. Mijn echtgenoot en ik kunnen je daarover ook nog het een en ander vertellen!!
      Misschien goed om via Bert contact te hebben!!

      Groet,

      corrie

  3. Who the hell is Jos Schmidt!?
    Ik heb openlijk gereageerd op een bijdrage van Bert.
    Bert heeft mij openlijk een antwoord gegeven.
    Voordat Bert een antwoord gaf heb ik hem weten te bereiken via Skype en we hebben een goed gesprek gehad, waarbij ook andere zaken zijn besproken maar niet voor publicatie was bestemd.

    Je mag mij gerust terechtwijzen hoor.
    Maar heb je ook wat inhoudelijks of zinnigs te melden?
    Misschien heb je ook een (historische) bijdrage aan mijn homepage?

    1. Beste man,
      Als jij als deskundig, al dan niet bezoldigd begeleider
      van een klager van het voormalige internaat Huize St. Joseph,
      Bert Smeets iets dringends te melden hebt,
      dan hanteer je daar gewoon de telefoon voor
      of zijn persoonlijk e-mailadres.
      Hij heeft een 06-nummer en is dus altijd te bereiken.
      Zo doen de andere bezoekers van dit openbaar blog dat ook.

      Val bezoekers van dit openbaar blog niet lastig
      met delen van een verhaal die voor niemand te duiden zijn,
      en die daarom, daarop geprikkeld kunnen reageren.
      En een deskundig begeleider van slachtoffers
      siert het niet te beginnen met een openingszin:
      Who the hell is Jos Schmidt!?

      Eduard, dit zou ik jou vanuit jouw professie
      toch eigenlijk allemaal niet meer hoeven te vertellen.
      Over “volwassen zijn” gesproken.

      Groetjes
      Jos Schmidt

      1. U heeft gelijk, “Who the hell is Jos Schidt” is geen leuke opener.
        “Who te fuck is Jos Schmidt” of leuker “Who the shit is Jos Schmidt” is veel passender.

        U schrijft mij voor hoe ik te reageren heb en welke communicatiemiddelen ik dien te gebruiken.
        Dat zal niet meer lukken vrees ik, 40-45 ligt al lang achter ons en de internaat dril werkt ook niet meer.
        U bent ontstelt omdat enige informatie u wordt onthouden en via andere kanalen is afgewerkt.
        Hoe durven ze, nietwaar.
        Het is u ontgaan maar ook de Stasi is terziele en meedoen met de NSA om mee te luisteren met zaken die je niets aangaan, behoort ook niet tot de mogelijkheid.
        Ik kan begrijpen dat u krijsend, met rook uit de oren, in de gordijnen vliegt, maar toch, ik maak contact met mijn contacten zoals ik dat wil en niet naar uw maatstaven.

        Als ik een pertinente andere mening heb die ik niet kan bevatten in een bericht zal ik dat mondeling doen en mijn gesprekspartner toehoren om zijn mening te horen.
        Dat is gebeurd tot wederzijdse tevredenheid.
        Uw bijdrage in deze is te beoordelen als zielig.

        Heeft u ook een homepage?
        Heeft u een bijdrage te leveren aan mijn door u bezochte homepage?

        1. Beste computerdeskundige Eduard Roest,
          die kwaliteit heeft u immers bewezen.

          Maar m.b.t. uw begeleiderskwaliteiten
          heeft u mij tot nu toe, nog niet weten te overtuigen.
          Laat nu eens werkelijk zien,
          wat u op dat gebied te bieden heeft.

          U heeft zich immers eerder op dit blog opgeworpen
          als deskundig begeleider van slachtoffers, nietwaar.

          Wie weet overtuigd u een aantal Engelenjongens,
          en heeft u er zo weer een aantal klantjes erbij.
          Toch mooi meegenomen, zou ik zeggen.
          Ik houd voorlopig geloof in u.
          U kunt ongetwijfeld nog veel beter.
          Doet u dan nog eens een ultieme poging.
          Veel succes.

          Groetjes
          Jos

          1. Mijn vraag blijft, heeft u ook een zelfstandige internet presentatie of beperkt u zich uitsluitend als gast te pogen, bij uw gastheer anderen te deformeren?

          2. Oeps, bijna vergeten.
            Nee, ik ben geen begeleider bij slachtoffers.
            Ik hou mij uitsluitend bezig met de geschiedenis van het voormalige internaat Huize St. Joseph.
            Men is niet gecharmeerd van mensen die met feiten aankomen. Om het even of het een slachtoffer betreft of een congregatie.

            Enige maanden geleden heb ik, bij uitzondering, voor een slachtoffer, pro deo, een rapport geschreven.

            Als je goed geïnformeerd bent heb je ook geen lastige vragen te verwachten. Dat heeft men bij het Meldpunt Seksueel Misbruik RK ook gedacht. Tijdens de behandeling heeft men mij verboden elektronische ondersteuning te gebruiken. Helaas voor hun, had ik een uitgebreide schriftelijke documentatie meegenomen. Een nadeel was wel dat toen ik even de zaal had verlaten, de voorzitter, volgens een verontschuldigend email van de advocate van het slachtoffer, opdracht had gegeven in mijn eigendommen rond te graaien op zoek naar een afbeelding.

            Kijk aan, dat zijn zaken die ik openlijk kan en mag schrijven.
            Mocht je nieuwsgierig zijn naar het rapport wat ik als verdediging voor het slachtoffer heb geschreven dan kun je dat op mijn homepage lezen.

            http://www.volh.nl/index.php/bijstand-bij-klager

            Ik denk dat ik genoeg antwoorden op je vragen heb gegeven.

            Van jou heb ik nog geen antwoord.
            Heb jij ook een zelfstandige internet presentatie?
            Wat doe jij dan voor de algemeenheid?
            Wat zijn jouw financiële investeringen om binnen internet openlijk een standpunt in te nemen?

          3. Antwoord op verweerschriften van de congregatie door de Stichting Externaat.

            En hier, Eddie, kreeg ik een buitengewoon grote kick van!
            Dank je wel.

            Ik kan me indenken dat dit – nog helemaal afgezien van de uitslag – voor Peter B een erg belangrijke ondersteuning is (geweest).

            En ik zou het ook bijzonder waarderen wanneer hij op een of andere manier zich op een moment dat hem uitkomt en het nodige achter de rug is hier over waar dan ook kan en wil laten weten hoe dit voor hem is (geweest).

            En ik zeg hier uitdrukkelijk bij wanneer e.e.a. achter de rug is omdat het natuurlijk ook voor hem van hartstikke groot belang is dat hij zich – ook en zelfs van jou en jouw steun/hulp – zich gewoon vrij moet kunnen voelen en weten om zich daarover uit te kunnen spreken.

            Waarmee ik zeker niets zeg of bedoel te zeggen over jou. Maar wel over wat ik in ieder geval heb gezien de afgelopen Deetman operette jaren en mij – zoals duidelijk zal zijn – gruwelijk dwars zit, nl de afhankelijkheid van ons allemaal in ons zoeken naar de noodzakelijke steun. En wat dat keer op keer (en wat mij betreft sinds de eerste Deetman bijeenkomst in Utrecht ) en op allerlei manieren aan mensonterende respectloosheid blijkt op te leveren tot op gisteren aan toe.
            .
            Hoor mij dus vooral niet verkeerd, maar ook Peter B. en het waardevolle wat hij ons allemaal te zeggen en daarmee te leren heeft kan natuurlijk alleen wanneer ook hij die – zelfs van jou – behalve de wil en de toch maar mooi wéér op te brengen onafhankelijkheid kan ervaren, heeft, kan gebruiken.

            Op grond van wat ik van je weet en heb gezien (en jij van mij kunt hebben) neem ik aan dat je me met deze uit
            uitleg begrijpt, ook al formuleer ik e.e.a. wellicht belazerd.

            Mocht het niet zo zijn of in geval van twijfel reken ik er dan ook op dat je dat laat weten, waar en hoe dan ook, je weet de weg.

            Ik hoop dat je dit ook zult willen laten weten aan Peter B. : we hebben – ikzelf maar ik denk niet alleen ik – zijn ervaringen (en dus zijn tijd/energie op basis van (gecontinueerde) betrokkenheid nodig. Maar mede in alle vrijheid op het moment dat het hem uitkomt.

            In ieder geval beide bedankt.
            Ik ben blij met de kick en de mogelijkheden die het biedt.

            Eerst eens even een blokje om, want er zijn een aantal zaken in wat je beschrijft die mij persoonlijk en in mijn ervaringen hebben getroffen. Zaken die ik nogal overeen vind komen en waarvan ik blij ben dat je ze vermeld.

            Geen idee of je er prijs op stelt om daar iets meer over te horen. En ik weet ook (nog niet) of dat iets is om op die manier eventueel te bespreken. Laat staan dat ik weet waar /hoe dan. Dus hoort bij mijn tweede blokje om 😉

            Mijn waardering voor hoe je gebruik hebt gemaakt van jouw mogelijkheden om te voorzien in de informatienoodzaak en bronnen en internet ken je al heel wat langer.

            Maar de wijze waarop je dat nu in die schendende operette hebt weten te gebruiken, mijnheer een diepe buiging en ga als de wiedeweerga een zwembandje halen.
            Zonder zo’n ding zit het met het stevige aantal veren die je toekomt ongetwijfeld beroerd !

            Rest me m’n spijt uit te drukken voor de wijze waarop je kennelijk behandeld bent bij die zitting, zoals je dat eerder beschreef. Dat vind ik beroerd .

            Voor de klager – en daarmee voor ons allemaal – maar zeker ook voor jou. Een walgelijke aanfluiting van het omgaan met een klacht en de personen.

            Dat verdient helemaal niemand en is te krankjorum om los te lopen. Het is bovendien knap beroerd om te zien hoe mensen – en nog steeds keer op keer – het in hun hersens halen in hun domme arrogante onverschilligheid tov. een ander en diens leed op die manier met anderen om gaan, zeker wanneer het dan ook nog ’s bij zo’n commissie is.

            Hoe beroerd dan ook, als dat de realiteit is, dank je dat je die open hebt gemaakt. Maar in deze spijt het mij bovendien naar jouw persoon gezien datgene wat je hebt gedaan in de afgelopen jaren. Ook jij hebt je portie respectloosheid/ geweld daarin meer dan gehad.
            En dat spijt mij heel erg voor je.
            Ik zou je willen zeggen: blader nog even in het neiuws van afgelopen week en de afgelopen dagen rond/vanuit Chigaco en de volgende stap voor stap reultaten.

            En weet de waarde van je zwembandje !
            Dank je

          4. Eduard,
            Vraag het Crispina maar en op mijn site vind je mijn mail-adres. of gemakkelijker via Crispina.
            Communiceer niet via dit Blog
            Jos

          5. Zeg eens even Jos Schmidt jij verschrikkelijke mafketel. Jij haalt het in je hoofd om mij ongevraagd bij naam en toenaam te noemen en pretendeert voor jezelf privacy!?

            Rot op joh imbeciel.

            Sorry hoor Bert, maar van dit soort mensen die verschillende maatstaven hebben zakt mijn broek af.

          6. Simpel,
            Je heb je op 7 oktober 2013 ivm een stukje over huize St, Jozef zelf kenbaar gemaakt inclusief je achternaam.
            Ik lees dit blog wel gedegen.
            Hoe zou ik anders je achternaam kunnen weten

        2. In onze taal noemen wij mensen als u een Troll.
          En daarmee is alles gezegd.
          Wikipedia kan u verder helpen met de betekenis.
          Einde discussie voor mij, u mag als Troll het laatste woord hebben.

    2. groetjes van opa en oma Hammurabi

      Maar Ed, wat heeft op een (weliswaar niet openbaar ) beeldvormend blog wie er waarom dan wel in vredesnaam mee te maken dat jij wat voor gesprek dan ook met wie dan ook hebt over zaken die niet voor publicatie bestemd zijn?

      Mijn buurvrouw driehoog achter heeft ook een dooie kraai met een eksteroog maar is géén ex-internaatskind.

      1. Fijn, dat je weer boven water bent.
        Ik kon er niet van slapen,
        vandaar zo laat nog.

  4. Zolang je veronderstellingen niet met feiten kan onderbouwen is het roddel.
    Ik krijg dan ook de indruk dat dit blog niets meer is dan een, ja jij, niet jij, rubriek dan een blog met inhoud.

    “Welk internaatskind dan ook, zowel diegene die iets hebben meegemaakt als diegenen die gevrijwaard bleven van geweld / ontucht, 1 ding hebben we internaatskinderen gemeen: we werden opgevoed door merendeels homoseksuele priesters / broeders / nonnen, dat is onze gemeenschappelijke achtergrond.”

    Ik noem dat als ex-internaatkind generaliseren om niet te spreken van smaad en laster.

    Kan het zijn dat hier de een of ander niet kan omgaan met hun verleden en daarom in het heden wild om zich trappen!?

    Wordt volwassen zeg.

        1. Nou Eduard,
          En dan zeggen, voor de lezers hier,
          we hebben het besproken via Skype.
          waarom zoek je nu dan wel dit blog op
          met je-opendeur-vraagstelling.

          Man, kom dan op met je inhoudelijke bijdrage,
          Of blijf waar je bent, lekker elitair op Skype

          Wordt eens volwassen zeg.

  5. EEN CLAUSTRUM,
    is een afgesloten ruimte of een samenstel van gebouwen
    dat dient tot huisvesting van een groep of gemeenschap van mannen of vrouwen,
    die zich uit de wereld heeft teruggetrokken om een godsdienstig leven te leiden.
    Een ander woord voor klooster, maar heeft de lading van de beleving van mijn kostschooljaren.

    In het christendom was het kloosterleven oorspronkelijk bedoeld
    voor mensen die zich wilden terugtrekken uit een zondige wereld
    om zich aan God te kunnen wijden.
    De muur was dus bedoeld, enkel om deze boze buitenwereld te weren,
    De communiteiten bestonden uit religieuzen,
    die (doorgaans) uit vrije wil hun aardse leven hadden opgegeven.
    Dáár hoef je dan toch geen dure hoge muren voor op te trekken.
    En voor de jongens was dat ook niet nodig.
    De enkeling, die wilde “uitbreken”, vond immers altijd wel een gaatje.
    en hij werd meestal weer braaf door de ouders teruggestuurd,
    als hij al terug mochten komen.

    En Dino.
    Hij was een monnik in de meest letterlijke betekenis van het woord, een EENLING.
    Zoals ik het in 2008 zelf ervaren heb in gesprekken met alle broeders en met hem, was hij in zijn jonge broederjaren in Bleijerheide zijn “eigen claustrum”.
    Verlaten door alleman behalve door God, zijn enige steun en toeverlaat,
    een vriend zo je wilt.

    Jos

    1. Jos er waren zelfs ouders die zo verstandig waren hun kind niet terug te brengen, en de verstandigste ouders waren die hun kinderen überhaupt niet naar internaat brachten. Andere kinderen, die van de jeugdzorg, hadden geen keuze.Over het weglopen: ‘als hij al mocht terug komen’. Wat? Die arme verlaten broeders, dat ging in hun narcistische belevingswereld te ver, en was te gevaarlijk (goed waren de vrije kloosterlingen, boos de buitenwereld) wat een bijzondere zienswijze maar ik heb een tweeling gekend die van de muren even genoeg hadden echter onder veel tam tam terugkeerden want ze moesten ‘braaf, braaf’ van hun ouders. Servatius was ziedend en de tweelingen werden onder het oog van alle leerlingen op de slaapzaal terecht gewezen. De mensenrechten activiste Crispina geeft een een heel dom antwoord ‘daar wordt voor betaald’, ze wilden zo graag wat geld uitgeven? Dan is het ‘eenlingen claustrum’ van Dino (Schafraad) door hem zelf gecreëerd, hij zelf ‘brand’ dit beeld steeds opnieuw, Dino de eenling, wereldvreemd, de stuntelaar. Leuk om les te krijgen en Dino als heilige te zien terwijl hij het muziekcorps leidde, piano les gaf, toezicht hield in de aula / slaapzalen. Jouw ervaring dient wederom als huilerig bewijs van zijn eenlingen bestaan, een echte martelaar die Dino, een vriend, én daarbij….God verlaat Dino niet, uiteraard.

      1. Bert,
        Ik heb alleen maar willen aangeven dat de kloostermuren een zelfde functie hadden, dan de vroegere stadsmuren.
        Die waren ook niet bedoeld om de bewoners tegen te houden,
        maar voor de veiligheid en van levensbehoud van hun stad,
        bij, in dit geval fysieke, aanvallen vanuit de boze buitenwereld.

        Dat wij als kleine jongetjes daar onze persoonlijke betekenis van gevangenismuren aan hebben toegekend, zegt niets over die muren van steen, maar alles over ons gevoel, over ons gemis aan de geborgenheid van het vertrouwde veilige gezin en onze eigen vriendjes.

        En natuurlijk kan ik niet uitsluiten,
        dat de beide broeders in vroeger jaren dikke vrienden zouden kunnen zijn geweest. Ik zou het zelfs hebben willen toejuichen, als dat zo geweest zou zijn, want ik hoef zeker jóú niet te vertellen, wat “isolation” met iemand kan doen.

        Overigens zou jij het ooit tijdens een van je persoonlijke contacten met onze “warme bakker” van hemzelf vernomen kunnen hebben.
        Maar gelet op je reactie op mijn eigen “waarneming”,
        lijkt mij jouw uitspraak eerder speculatief te zijn geweest.

        Helaas blijft dus blijft mijn, op gesprekken met de 4 broeders, gebaseerde uitspraak, voorlopig het meest betrouwbaar.
        En ik vind dat daar iedereen recht op heeft, toch!

        1. Jos, heb jij ooit muren om een arm huis gezien? Feodale verhoudingen zorgden voor bescherming bezit, kroost, de gewenste habitat. De muur die jij om je eigen waarneming zet is opmerkelijk want ik heb geen isolation uit vrije wil gekozen maar een stel achterlijke, ellendelingen als Servatius en al die broeders die de andere kant uitkeken, dachten dat het een goed idee was om een jongetje de mond te snoeren die zijn mond opendeed over misbruik. Ik heb onlangs in alle eerlijkheid vertelt dat ik me niet meer de pater herinner die mij betaste, de commissie kijkt daar met het grootste gemak over heen, we onderzoeken alleen het seksuele misbruik tot ze tot het inzicht kwamen ook het geweld erbij te betrekken maar hier was wel een direct, causaal verband: misbruik en geweld samen. De commissie geweld wil nu 2.500-5000 euro uitkeren aan mensen die dit hebben meegemaakt…maanden opsluiting terwijl er al muren overal om ons heen zaten. Dan ben ik niet de enige die opgesloten is, ik kreeg twee weken isolatie (straf in drie jaar vaak voorgekomen) maar we kennen iemand die 1 maand werd geïsoleerd. Man, schei uit over muren van steen, of uit welk materiaal die gebouwd werden al die muren wil ik in ieder geval bij mezelf, afbreken, dus als jij ze wilt laten staan…prima gast maar niet in mijn wereld. Alles wordt vergoelijkt want die broeders hangen in het glas en lood, al sloeg Funske je half dood het was normaal in die tijd. Isolation was dus niet mijn keuze, dat is 1.
          2) Betrouwbaar is geen enkele waarneming, er kunnen aspecten in zitten die waar zijn of waaraan je twijfelt. Aan sommige waarnemingen twijfel ik niet aan andere des te meer. Dat je er recht op hebt is weer zo’n Jos verworvenheid, ik heb er recht op, een waarneming gebaseerd op de uitspraak van 4 broeders???…zou je ff voor de goede waarneming kunnen vertellen wie die vierde broeder is (kom niet met die vluchtmonnik uit Duitsland want die heeft nooit op Bleijerheide gezeten?) en de warme bakker, ja die rukte de hele dag, heeft die mij verteld, is niet mijn waarneming maar hij kneedde en bakte al ons brood….Lebuinus (de warme bakker) geeft ons heden ons dagelijks brood en verlos ons van het kwade.

          1. Bert,
            Onze waarnemingen zijn anders,
            omdat onze ervaringen anders zijn.
            En jouw ervaringen heb ik nooit in twijfel getrokken.
            Ik accepteer en respecteer deze voor de volle 100%,
            Daar zal ik dan ook nooit een grammetje vanaf doen.
            Dat is van jou, dat BEN jij.

            Steen is dode materie.
            Het zijn niet de muren van steen, die jou psychisch hebben bekneld. Het waren voornamelijk de pedofielen die excessief geweld gebruikten, niet eens zo zeer die warme bakker, denk ik, want al jouw verhalen over hem zijn doordrenkt van een diep medelijden met hem.
            Mocht mijn mening fout zijn, dan corrigeer mij a.u.b. .

            Het enige wat Jos verworven heeft, is naast heel veel nostalgia, de meeste (parate) kennis over wat er van Bleijerheide op schrift staat, aangevuld met kennis op basis van gesprekken (2008-2011) met vier broeders uit mijn kostschooltijd, Alfons, Eymard, Gregorius, en Valentinus.

            En mijn beeldvorming op basis van de beschikbare kennis was, dat het mij verraste dat beide broeders “brüder” waren. Dat heb ik willen toetsen, aan de hand van mijn eerste bijdrage.
            En op basis van jouw reactie daarop is mijn conclusie, dat jij die informatie niet had verkregen van overleden broeders, waarmee jij vroeger al eens tijdens jouw bezoek aan Bleijerheide contact had.
            Dus moet het een interpretatie zijn geweest,
            op basis van een vermoeden.

            Jos

          2. ha ha zo kan die wel weer, je respecteert mijn autonomie maar die van mij zijn speculatief en die van jou waren die niet gebaseerd op uitlatingen van vier broeders including Gregorgius?? Nu worden de archieven wel erg ruim aangevuld. Oh je criteria zijn veranderd, okay ik zal je mijn criteria die zeker ten opzichte van Lebuinus dubbel zijn. Lebuinus werd beschouwd als een heilige, een zachtaardige man, dat laatste kan ik bevestigen maar achter die zachtaardigheid school een bikkelharde egoïst, een huichelaar die die brüder niet wilden verraden daar hij zelf 1 boy in de pedo club was. Ik geloofde dat hij bereid was tot praten voor mijn camera in 1985 maar hij wist me met veel gemanipuleer te ontkomen. De grote Franciscaner leugen. Dit dat zijn wat jouw betreft ‘brüder’, nou zo’n brüder’ wil ik niet hoor.

  6. “ze hadden er niet voor niks muren omheen gebouwd “

    Klopt. Geen enkele muur is voor niks. Daar wordt altijd voor betaald.

Reacties zijn gesloten.