De RKK komt met een aparte regeling voor geweldsslachtoffers. Dit zal zo rond Sinterklaas bekend worden gemaakt. Diegene die nu al een (seksuele) klacht hebben ingediend kunnen dan ook geen nieuwe, aparte klacht indienen bij het meldpunt. Het geweld blijft daarmee los staan van seksueel misbruik. Er is geen causaal verband, en de onderdrukking, breken van de wil wordt hiermee in mea culpa boetedoening termen weggestreept. De kerk slaat met Deetman een route in naar seksueel misbruik, zet er een punt achter met 10.000 tot 20.000 slachtoffers. Neemt een andere route ten opzichte van de vrouwen waar geweld wel wordt meegewogen (noemt dan geen aantallen en haalt men de afstandsbaby’s van de agenda), begint voor Sinterklaas aan een laatste rit en beoordeelt in aparte klachten het geweld. Sinterklaas zal proberen het u uit te leggen maar, u zult het begrijpen, ook Sinterklaas moet bezuinigen (behalve die bisschop in Duitsland met zijn 31 miljoen).
Deetman moest lang nadenken over hoe men geweld moet formuleren, en / of het buiten proportie is. De corrigerende tik tikt niet langer door in het diepe nadenken van de Cie. Deetman….er komen dan zeker drie categorieën.
1) De méér dan corrigerende tik
2) Verbaal geweld (voortdurende vernederingen)
3) Zware mishandeling ( in elkaar schoppen, isolatie)
De compensaties variëren van 1000 tot 10.000 euro.
GEWELD WAS NORMAAL IN DIE TIJD
Ingezonden stuk:
……..Wat hier helemaal niet ter spraken komt maar ik wil er toch melding van maken is het extreme geweld dat sommige broeders toepasten, in mijn geval dan zonder sexuele intimidatie.
Ik moet dit beeld bij U onder de aandacht brengen teneinde duidelijk te maken wat voor een gemakkelijke randvoorwaarden er werden gecreëerd om het sexueel misbruik te laten plaatsvinden.
Ik ben diverse keren zwaar mishandeld door broeder Alphons, nog altijd in leven zijnd onder de naam G S. Willekeurig sloeg hij mij op de grond en tien minuten lang bewust mijn hoofd zoekend
om mij onder zijn pij tot bloedens toe te kunnen raken.
Daarna mocht je dan met je verwondingen naar de ziekenbroeder die vervolgens als rechtgeaarde pedo weer vrijelijk zijn gang kon gaan.
Een ander voorbeeld was Br. Nicolaas, een naam die ik tot nu toe nergens ben tegen gekomen. Br. Nicolaas hield toezicht in de studiezalen waar je twee uren zonder te praten of fluisteren moest studeren.
Hij legde als dreiging achter in het lokaal op een prullenbak een behoorlijk grote maat stoffer. Het volgende tafereel is mij een keer overkomen maar heeft zich vaker herhaald.
Hij betrapte mij met fluisteren tegen mijn tafelgenoot. Hij kwam tergend langzaam dreigend naar mij toegelopen en pakte mij stevig bij de haren en trok me zo langzaam mee naar de prullenbak alwaar hij de veger oppakte.
Dit alles presenteerde hij als een soort toneelstukje. Hij liep, je nog altijd aan de haren vooruit trekkend, langzaam naar de voorkant van de klas en sommeerde je gebukt te gaan staan.
Hij adviseerde je vilein, niet de handen voor je billen te houden aangezien je dat wel eens gebroken vingers zou kunnen opleveren.
Vervolgens sloeg hij je zo hard op kont en rug dat de stoffer uiteindelijk brak. Door een paar jongens werd je vervolgens naar de ziekenbroeder gebracht alwaar de pedo bulletje bij wijze van spreken handen wrijvend stond te wachten.
Fysiek geweld versus sexuele mishandeling?
Waar praten we hier over eerst geweld en dan sexuele intimidatie?
Hoe kan ik, of U, dit scheiden in de vervolgschade?
Dit alles heeft niets te maken met proportioneel straffen; Deetman had heel goed dit fysieke geweld kunnen definiëren, als hij dat werkelijk had gewild.
Bij het nader onderzoek van de vrouwen is hij met dit soort voorvallen als hierboven geconfronteerd en kon hij voor zijn gemoed niet meer uit de voeten met het feit
dat men het geweld wilde uitsluiten c.q. niet meer duidelijk te scheiden was voor de vervolgschade…………
Mijn persoonlijke ervaring is toch dat er voor enkele “broeders” , sex en agressie , onlosmakelijk met elkaar verbonden waren !!! (Men spreekt tegenwoordig van “B.D.S.M.” of , in elk geval “S.M.” !!!!!
Zeker John, hun frustratie woede kwam voort uit dat hele verknipte celibaat. Daarbij opgeteld de zelfverloochening want Ger was opeens Alphons, en Jan Eymard kon de verkniptheid verder zijn gang gaan…wie deed nou wat, en wat kon Alphons eraan doen als Ger gezondigd had? Het leidde tot een stiekeme, achterbakse cultuur waarin deze frustrato’s beschermd werden.
En wat levert die gladbedorven maag tgv. die Deetmanoperette op?
Voor het bestellen van de kerstpaketten toch maar even de vraag of die nieuwe eindejaarstoto zou dan gaan mbt. geweld
-per keer?
-(canadese model) een afkoopsom per jaar?
-(duitse model) een afkoopsom voor de totale periode van zorgafhankelijkheid?
En van die 1000 Euri mag dan ook de eigen bijdrage aan het kerstpakket voor een advocaat worden afgetrokken?
Wordt het terug hebben geramd in korting gebracht op de totaalsom?