Gisteren bezoek gebracht aan de schrijver Jeroen Brouwers die zoals u misschien heeft kunnen lezen volgend jaar met een nieuw boek komt: ‘Het hout’! Deze nieuwe roman van de in Zutendaal wonende Brouwers had na het verschijnen van zijn roman “Bittere Bloemen”, twee jaar geleden, gezegd te stoppen met schrijven. De nieuwe roman van Brouwers heet “Het Hout” en zal gaan over seksueel misbruik in een door kloosterlingen geleid jongenspensionaat in de jaren vijftig van de vorige eeuw.
We hadden een zeer warm doch pittig gesprek en uiteraard ga ik geen details vertellen over een boek dat volgend jaar verschijnt want het is aan de schrijver om daar eerst vrij mee aan de slag te gaan. De rede van mijn bezoek was uiteraard interesse in zijn periode op Bleijerheide (’53-’56), het plan om Jeroen brouwers te bezoeken had ik al vorig jaar, ben dan ook spontaan op de fiets gestapt en heb na vele landweggetjes, tich keer mensen aangesproken rond voortuintjes en kerkpleinen, na anderhalf uur ergens in bossen bij Zutendaal uitgeput bij paarden gehangen voor ik ontvangen kon worden in huize Brouwers. Het gesprek kon niet lang plaatsvinden door mijn onaangekondigd bezoek “een half uur”, riep Jeroen kwaad, “je moet bellen voor afspraak, ik leef niet zo”, maar uiteindelijk duurde het gesprek bijna twee uur. Jeroen wilde graag het Deetman rapport lezen, en ik heb hem beloofd dit te brengen hoewel ik het zelf nodig heb om af en toe iets te checken, na te lezen, is er misschien iemand die het net zoals de RKK in de ondersta la heeft gelegd, ter beschikking wil stellen? Voelde me thuis (goed gesprek) en begrepen als het gaat over de ridicule (secondaire) victimisaties die los gelaten worden op slachtoffers seksueel misbruik die voor een compensatie in aanmerking willen komen. Paard begreep mij ook, op terug weg verdwaalde ik weer daar ik rond de Zutendaalse bossen zocht naar korte weg om via kanaal terug te fietsen want dat is de handigste manier om Maastricht te vinden. Op een van die bospaden trof ik een donker kluizenaars kapelletje met iconische Maria in het midden met aan weerszijden Jezus, plastic bloemen voor de eeuwigheid, en boven de gebarricadeerde kapel deur stond…St. Amor. In die volgorde…moeder / het vrouwelijke / het goddelijk kind dat man wordt / Amor / de liefde en dan…het paard als de ultieme vriend.