Links…onze Cadillac een ruim zevenmeter lange tour-auto waarmee we door het hele land crossten, kregen zeer positieve reactie en soms staande ovaties. Maar niet in het zuiden daar is afwijken van de standaard muzieksmaak ‘not done’. Hits naspelen of opnieuw ‘overtrekken’ met een vrolijk sausje krijgt de voorkeur maar eigen creativiteit wordt terzijde geschoven, een vorm van platweg ego’s en narcistische kinnesinne ……middelmatigheid is boss.
Wij waren uiteraard eigenwijs, de manier waarop we leefden, muziek maakten maar desalniettemin geen extreme teksten, noch muziek produceerden. Deze liederen speelden wij door heel Nederland op podia als Paradiso, de Melkweg, Doornroosje, en repeteerden in het liefelijke Heuvelland dorpje Wahlwiller, ‘a long time a go’, in de zeventiger jaren maar hadden nooit, schande oh schande nooit een hit, doch we overleefden meerdere stijlen en invloeden, dat geeft voldoening!
Geen van deze liederen verschenen ooit op LP, met uitzondering van de ‘Doornroosje tapes’, opgenomen door mijn broer Paul in Nijmegen. mede door support van Jan Crijns en Paul Bogers, die in Doornroosje werkten. Evenmin haalde het de radio want Nederland loopt het liefst achter alles aan wat nr. 1 staat in de hitparade. Je kunt dit album dan ook beschouwen als ‘brand-new’, nu controleert Facebook en doet ‘de zwijgende media’, de rest. De cassettes die rondgingen werden gekopieerd dus we hebben nooit één cent verdiend. Dat maakt Hole and Corner een echt cult-band.
Hoe scheur je zwarte gaten in de pikorde? (door eigenwijs te zijn)
Achter alle schimmige hokjes, de nieuwe biecht gordijnen van kerk en staat, met anderhalf miljoen subsidie aan Klokk, de organisatie die alles in de gaten houdt wat wij uitbrengen, houden ze veel creativiteit tegen. Als je op de radio wilt moest je al in de vijftiger jaren de DJ / het radio station betalen. Mijn CD met ‘The Bedroom Monkees’; CD ‘Born to Love’ met leden Frank Boeijen-groep, heb ik ruim 20 CD’s geponeerd in de L1 muziek promo-vakken maar ze gooien het waarschijnlijk gelijk weg, ze zijn niet geïnteresseerd kritische klokkenluiders en kunnen geen kritiek verdragen het lijken wel priesters, vermomde kapelaans, pastoren en hun lachwekkende kinnesinne broeders die alles willen controleren; de CD Lukomorye / Ey-Uchnjem met: You Gonna Love It Babe”, werd heel even gedraaid want er zat een trekzak (Bayan) in. De waarheid is dat iemand beweerde dat wij ‘You Gonna Love It Babe’ gestolen hadden. A) Je kunt geen lied stelen dat jij geschreven heb b) zij maakten reclame met onze clip (voor hun bedrijf) die wij gemaakt hebben. Wie steelt nou van wie. Ik kreeg nog een boos telefoontje van een nep-advocaat maar heb ze uitgedaagd, dien een klacht in en…niks meer gehoord. Dat is het zuiden achter je rug en met de hele groep.
The Clan / Pop Against Pope; de autobiografische CD ‘Sould Cild; vraag naar de documentaires ‘Wodkalinka’, Fishing for Amber (Rusland tour)… of’ de docu ‘Jonge Bomen’, plaatselijk; de dood van mijn vader als politieman in de docu: ‘De Laatste Bus Naar Waubach’, over alles wordt gezwegen en is er nauwelijks tot geen onderzoek en heerst een zwijgcultuur / censuur, ook in Nederland; de vele clipjes als ‘All Over Paradise’ / de Climate song’; ‘Isolation’ met authentieke beelden van het Franciscaans internaat; het in tweeën geknipte kerstlied ‘Christmas Is On; de LP Pop Against Pope uit 1985 totaal gecensureerd….is het toeval dat alles wat ik uitbreng collectief als structureel (decennia) wordt afgewezen…dat is dan ook héél toevallig….
Hebben ze nu, naar aanleiding van dit nieuwe album geïnformeerd? Niks, nada ze mochten het niet in 1985… en nu in 2024 kijken ze, net als toen…de andere kant uit. Censuur door geld, manipulaties van muziekbelangen en haar profiteurs. Noem niet mijn naam want dan worden de vriendjes boos…..grote groet Bert ( en nog grotere dank voor het beluisteren!)