No Face

wifi komt nu overal onuitgenodigd binnen

Hoe kun je privacy regels omzeilen door nieuwe, andere regels toe te voegen onder het mom van een sociaal netwerk. Je klikt op accept met de juridische, onleesbare, ellenlange voorwaardes, die FB dan wel je iPhone in je maag splitst. Een nieuwe, zachte vorm van fascisme om al je gegevens op den duur in te zien en later eventueel te gebruiken door de internet gestapo. Facebook liet techbedrijven Netflix en Spotify de privégesprekken van alle gebruikers met een gekoppeld account lezen, zonder dat deze gebruikers expliciet toestemming hadden gegeven.

Dat meldt The New York Times op basis van interne documenten en gesprekken met vijftig voormalige Facebook-medewerkers.

Het delen van de privé chats was onderdeel van een overeenkomst tussen Facebook en de andere bedrijven; een afspraak die ook was gemaakt met de Royal Bank of Canada, die ook chat gesprekken mocht inzien. De lijst wordt steeds langer, Amazon, Microsoft, Bing want wie wil niet weten van je politiek standpunt dan wel al je voorkeuren. Creativiteit wordt op den duur massaal in een gluurders hoek gedreven…allemaal dezelfde pap, dezelfde smaak, dezelfde soorten TV programma’s kijken. Alles van elkaar jatten en begluren / afkijken…een westerse angst cultuur.

Volgens Facebook mogen de bedrijven zonder toestemming de data inzien, omdat ze worden gezien als een verlengde van de techgigant.

Facebook heeft vergelijkbare samenwerkingen met andere techgiganten. Apple mag bijvoorbeeld contacten en agendapunten van Facebook binnenhalen nadat een gebruiker is ingelogd, zelfs als hier achteraf geen toestemming voor is gegeven. Dus dit artikel wordt gepromoot op de peep redactie van de nieuwe tech-gestapo-giganten?

Facebook ligt onder vuur

Facebook ligt al langere tijd onder vuur door meerdere dataschandalen. Afgelopen voorjaar bleek dat databedrijf Cambridge Analytica Facebook-informatie had misbruikt om psychologische profielen van gebruikers te maken, waarmee gerichte politieke reclame voor onder meer de Trump-verkiezingscampagne werd getoond.Recent bleek dat een pr-bureau in dienst van Facebook nepnieuws had verspreid over concurrenten van het bedrijf. Het sociale netwerk ontkent hier zelf de opdracht voor te hebben gegeven….wie dan wel???