Zes Dagen

Op woensdag 14 december 2011 ontvangt het parochiebestuur Ermelo (uitgezonderd pastoor Sturkenboom) een email waarin melding gemaakt wordt van seksueel ongewenste handelingen (in de jaren 1970/1980) door pastoor Sturkenboom. Tijdens het ingelaste overleg van het bestuur op dinsdag 20 december wordt besloten om de klacht aan het bisdom door te geven. Dat is dezelfde dag nog gedaan, waarna op die dag ook pastoor Sturkenboom door het bestuur hierover is ingelicht. Dezelfde dag nog wordt pastoor Sturkenboom door de aartsbisschop Mgr. Eijk van zijn pastorale en bestuurlijke taken ontheven.

Hoe vlijtig en actief wordt er geschreven en getwittert over Sturkenboom, op 14 December zijn klachten over Schurkenboom’s ongewenste seks escapades zes dagen later doorgespeeld naar super bezuiniger Wim Eick , daarna ging het heel snel. Bisschop Wiertz zou er iets van kunnen leren, maar de man wil niet. Hij houdt daders van seksueel misbruik de hand boven het hoofd, feiten verduisteren is een heel oude gewoonte van het bisdom Roermond, en die cultuur verander je niet in zes dagen. Gelukkig is hij open over zijn seksuele vooruitgang sinds Harmonica Lewinski baasje Clinton opblies op zijn oval office.  

 

 

 

 

 

De klachten over internaat Bleijerheide vliegen doelloos door de burelen van meldpunt SM. Klachten die Brenninkmeijer, toch geen familie van de groot financier van God en kerk, maanden geleden heeft binnen gekregen over onder meer pater Landric, broeder Eymard nu pastoor Jan Schafraad te Maastricht. Brenninkmeijer mompelt over privacy en vertrouwelijkheid nu wij hem wijzen op DATAGATE die wij even transparant en onafhankelijk behandelen als Bert Sturkenboom te Ermelo. Of zijn die klachten niet binnen gekomen? Ook niet bij Wiertz, Van den Eijnden minder-broeders Utrecht? Welke media die wel de geldstroom kunnen missen vanuit katholieke opdrachtgevers, wilt Wiertz en consorten dit vragen?

Brenninkmeijer schrijft ons: ‘De database waar u naar verwijst is zoals ik en uw juridisch adviseur al eerder hebben toegelicht door de juridisch adviseurs zelf, los van het Meldpunt opgezet. Wat in deze database is opgenomen en hoe deze door de juridisch adviseurs wordt ingezet valt niet onder de verantwoordelijkheid van het Meldpunt’.

Los van het meldpunt, dat is knap, een database die steunbewijzen moet (h)erkennen die het meldpunt binnenkrijgt en dan geen verantwoordelijkheid heeft??? Is dat volgens Nederlands recht? Steunbewijzen die dienen om een rechtvaardige uitspraak te doen, compensatie uit te keren, wordt op deze manier gemangeld.

Iedere juridische adviseur mag gewoon wat aanklooien? Niets doen, ontkennen, vertragen? Wie kan het volgen? Brenninkmeijer die nu even tijd heeft om het van zich af te schuiven willen wij wijzen op het feit dat wanneer zijn stichting klachten / steunbewijzen laat verdwijnen of het een virtuele organisatie betreft, strafbaar is. U bent verantwoordelijk, net zoals bisschop Wiertz verantwoordelijk is, vluchten kan niet meer. Wij eisen klaarheid, onmiddellijk inzage voor de juridische adviseurs die uw eigen onafhankelijke opdrachtgever heeft aangesteld. Wij hebben niet veel te zeggen maar over onze eigen steunbewijzen, die wij verdomd goed bij houden in onze data base, en die vele maanden voor Snurkenboom bekend waren, willen wij een echte advocaat naar laten kijken hoe dit wettelijk / moreel in elkaar zit. Wiertz wilt aan zijn post-christmas winterslaapje beginnen maar die willen we nog even wakker houden om zijn belofte waar te maken: ‘dat hij nog liever aftreedt voor hij een van zijn priesters verloochent’.

Vroeger of later, sooner or later one of us must know, zullen de feiten boven water komen, gaat dit lukken in zes dagen

Selectieve straf expedities en geblokkeerde solidariteit

Dank voor alle solidariteit om naast het rumoer rond Sturkenboom, ook de verdwenen steunbewijzen bij de engelen jongens, te supporten. Bleijerheide weggedrukt in het Duits / Nederlandse hoekje bij Kerkrade bestond voor Deetman nauwelijks, en voor de paarse service groepen die boetekleding zijn gaan dragen deze kerst, hebben het te druk met omkleden om voor iedere rol die juiste kleding uit te zoeken. Heilsprofeet Deetman zou iedere melding van seksueel misbruik, althans de nog levende daders doorgeven aan OM, noch meldpunt noch Wiertz doen iets… dus vrees ik dat wij onze strijd alleen moeten voeren.


Gek

Vanaf de eerste maal dat ik met dhr Deetman heb gesproken, na zijn eerste persconferentie 2010, maakte Peter Dijks de opmerking dat hij geloofde dat het misbruik een incident was. Deetman knikte en sloot zijn ogen, en ik zat erbij en reageerde: ‘dat meen je niet, een incident?’ Ierland, Amerika, Duitsland, België, Nederland en dat heet een incident. Dhr Deetman had bij zijn ‘wat is er aan de hand’ presentatie kunnen zeggen, kijk die gek van Mea Culpa had toch een punt want 10-000 tot 20.000 misbruik slachtoffers, nee, dat kan geen incident zijn. Of heeft Deetman nu wel zijn ogen open? Wat, hoe moeten we dit dan interpreteren, hij is tenslotte politicus. Meestal springen die al in de bres voor een jongetje dat uitgezet gaat worden of vragen over een hysterisch geworden voetbal fan die zelf eerst de rode kaart had moeten krijgen, politici zijn er snel bij want scoren is het hoogste goed in winter Wilderland.

De partij van Deetman, het CDA, kan wel wat stemmen gebruiken, doch het land zit vast tussen allerlei geldstromen, eigenbelangen, en de eer op het polder slagveld. Brenninkmeijer heeft vanmiddag mijn mail ontvangen met het commentaar op de zoveelste smeekbede van Deetman wees nou aardig tegen de slachtoffertjes. Het corrupte zootje dat al die misbruik gevallen van zich afschuift is in retraite om zich voor te bereiden. Van den Eijnden minder-broeders Franciscanen ofm (ordo fratrum minorum) heeft al met verschillende slachtoffergroepen gesproken, ook met ons, dat het absoluut geen incident was heeft van den Eijnden niet over zijn Christelijke kaakjes gekregen, maar wij helpen hem wel. Er zijn 40 klachten, 32 daders, aantal slachtoffers 30 volgens het Deetman rapport over de ‘omf broeder binnenskamers activiteiten. Zijn daar de klachten van de Bleijerheide ‘engelen jongens’ bij opgeteld of zijn die net zoals andere klachten in de data-bank van het meldpunt verdwenen? Van den Eijnden wij staan binnenkort op uw stoep om de juiste informatie te vernemen. Pater Landric ofm speelde jaren leuke liedjes op zijn gitaar voor de naar heimwee snakkende jongetjes, toch vinden die juist geen rust doordat u geen stappen onderneemt om u te verantwoorden, u heelt geen wonden u rijt ze verder open, en dan worden wij gek, de slachtoffertjes,  actie, de tijd dringt in 2012 en die is aangebroken, Nu.

Brenninkmeijer heeft gisteren mijn mail ontvangen over het MCU standpunt, eerst de eigen vervuilde nesten schonen, opruimen dan praten. Nu valt er niet zo veel meer te praten, wij willen daden zien. Geen gedraai of andere voorlees epistels die sommige pastoren achter houden omdat er kinderen in de kerk zijn! Misdienaars in de kerk? Zijn dat kinderen die in deze tijd dit soort dingen niet kunnen vatten? Jawel hoor, meneer pastoor de kinderen van nu, tenminste die tussen de 11 en 15, hebben internet en weten en zien heel veel. U kunt ons niet voor de gek blijven houden.

Brenninkmeijer van het meldpunt SM heeft ook nog een ander verzoek op zijn bureau, als de medewerkster die alleen telefonisch met ons wilt praten tenminste het berichtje heeft doorgegeven. Zwart op wit, e-mails kunnen wel eens tegen je gebruikt worden maar ook Brenninkmeijer zal iets meer tijd moeten maken om de DATAGATE  op te lossen; ons geduld is op.

Meer dan op, we laten niet meer met ons sollen of gaan lange polder analyses maken, Amicus Plato, sed magis amica veritas
Ik ben een vriend van Plato, maar nog meer van de waarheid.

2012 niemand meer zalig.

 

Looking in the sun

http://youtu.be/ABs7ZAxQRJY

LOOKING IN THE SUN

Now I’m looking in the sun

There’s a place for everyone

In my world

Birds are calling, you’re welcome

For the first time I don’t have

To run

Everytime I need you love, be close too

but I don’t no I don’t….ah ah ah!

 

Now I’m looking in the sun

feel the love of the world

around you

know we are different

all I wish you’re my friend

to hold you

everytime I do need love…I must go home

no I don’t  AH!

DATAGATE

Dhr Deetman gaat nogmaals een oproep doen aan de bisschoppen en religieuze oversten die moeten niet alleen gesprekken voeren met individuele misbruikslachtoffers, maar ook met slachtoffergroepen. Dat zegt Wim Deetman in een gesprek met Kruispunt Radio op oudejaarsdag.

Deetman kan roepen wat hij wil tot nu toe heeft het niet geholpen. De goedbedoelde management adviezen, en betuttelingen gaan ervan uit dat we niet onze eigen stem hebben of koers kunnen bepalen. Mea Culpa heeft een andere dringende boodschap als de kerk eerst het vuil in eigen straat wilt opruimen (uitspraak de Korte) waarom beginnen ze dan niet? Priesters beschuldigt van misbruik doen nog steeds de mis, ook in Maastricht en andere parochies. De PR vuilniswagens van de katholieke kerk rijden alleen op zon en (katholieke) feestdagen. Eerst opruimen, dan praten.

Mea Culpa heeft al gesprekken gevoerd met bisschoppen, heeft de persconferentie bijgewoond van het ‘lekkend dak’, KNR en meldpunt adviseurs gesproken, en zit op de laatste dag van het jaar niet te wachten op een empathische reactie van vertegenwoordigers van het woord God. Het is er niet, bestaat niet, blijkt niet te leven bij de betrokkenen, alleen het lekkend dak, dat kunnen ze benoemen.

Of ze het nu wel of nicht gewusst haben, zij zijn verantwoordelijk. Wij hebben data van aangiftes, klaagschriften, steunbewijzen, en niets bijkt terug te vinden bij meldpunt SM database. Wie heeft deze data achter de oude / nieuwjaars maan geschoven, wie heeft pastoor Jan S bij het zelfde meldpunt opgevoerd als ‘vertrouwenspersoon’ terwijl hij op een andere plek beschuldigt wordt van misbruik. Bisschop Wiertz is op de hoogte van alle informatie maar Wiertz praat liever over Monica Lewinski dan dat hij zijn priesters laat vallen, het voelt voor hem als een soort verraad.

De empathie voor slachtoffers is bij deze bisschop altijd een pr gewetenskwestie geweest, nu echter moet hij voor de dag komen waarom hij priesters blijft beschermen tegen alle feitelijkheden in, de archieven die zijn verdwenen worden vermeld in het Deetman eindrapport. Het eindrapport blijkt het eindstation van Wiertz te naderen, de final countdown is voor hem, wat  Mea Culpa betreft, de eerste organisatie die opgericht werd tegen RKK misbruik / geweld / terreur, vanaf vandaag dan ook afgelopen. Einde, en het begin van openheid en een diepgaand onderzoek.

Men kan doorgaan tot de commissie meldpunt SM een uitspraak doet, maar vooralsnog hebben we feitelijke verklaringen dat deze data niet bestaan. Dus hopen op een eerlijke uitkomst is er dan ook niet. De bisschop is in het verleden ontkomen aan het wegsluizen van kerkgeld, waar hij wel degelijk van op de hoogte was, (ook hier beschermde hij zijn priester) maar eerlijkheid is ver te vinden in de RK contreien. Nu weet bisschop Wiertz van priesters die in zijn bisdom beschuldigt worden van misbruik , hij zou de molenstenen gebruiken, doch het tegenovergesteld gebeurt. Wiertz loopt in de fuik van zijn eigen doofpot, dekt zichzelf en andere daders van kindermisbruik in, praat er om heen in interviews en denkt dat het rijke roomsche leven, hem wederom laat ontsnappen. Hij roept dat als hij kerkgangers in de weg zou staan, hij het veld zou ruimen, nu geef gehoor aan uw eigen oproep bisschop!

Echter de bisschop wil niet wegens misbruik opstappen, dat vinden sommigen een te licht vergrijp (het komt immers overal voor), het martelaarschap is zijn enige uitweg, hoewel in….. 2000 twaalf = niemand meer zalig.

 

Van lotgenoten naar klokkgenoten

Jaaroverzicht Mea Culpa begin 2011

Het nieuwe jaar begon met een stille coup tussen lotgenoten die onoverbrugbare versperringen opwierpen omdat de Mea Culpa lijn teveel aandacht naar zich toe trok. Er werd per e-mail, veilig op afstand een felle polemiek gevoerd om de stijl ‘Bert’ af te branden. Daarvoor moet je je organiseren, met zijn allen tegen 1, en het grootste obstakel, ik vertolkte mijn eigen mening, en niet die van alle lotgenoten. Ik had inmiddels geleerd van Snap, America dat lotgenoten een gevaarlijk soort serum herbergen, met onvoorspelbare bloedige reacties zoals de oude alchimisten probeerden goud te smeden. Natuurlijk, ik stootte mensen af, viel groepen mensen aan, maar solidariteit bleek een one way street, en die loop je meestal alleen, en blootvoets.  

Maar het leven gaat verder, de meldingen en reacties bleven binnen komen, en de waan van de dag, de actualiteit is nu eenmaal de actualiteit, en die hoeft alleen maar achter gordijntjes te kijken tot Cie Deetman commissie leden die al menig heitje karweitje voor de kerk hadden verricht, veel ongeloof maar niemand die zich echt kwaad maakte, dat krijg je met al dat gepolder.

De politiek begon zich te roeren in de persoon van men van der Steur, VVD. Ik schreef hem de volgende brief:

Goedemorgen men. van der Steur

Hartelijk dank voor uw schrijven en voor te beginnen wens ik u een daadkrachtig 2011

Het trof me dat u ongeduldig bent betreffende de ‘verjaringszaken’ althans die, wanneer het strafbare feiten betreft, worden erkend en toegegeven. Nu is het zo dat de politiek zich een beetje begint te roeren in de misbruik affaire rond de RK kerk. Ook hier zijn erkenningen van misbruik / geweld ten opzichte van kinderen noodzakelijk. In de door de commissie Veiligheid en Justitie voorgestelde hoorzitting zullen wij zeker plaatsnemen. Ook publiceren wij een zwartboek deel twee: de Kerkstaat. Wij staan volledig achter het u gedane voorstel ten opzichte van ‘oneigenlijke verjaringszaken’.

We hopen u dan ook bij het overleg te ontmoeten.

Bert

Interessant om te zien dat wij elkaar, nu in 2012 wederom over hetzelfde standpunt, en het rapport Deetman, zullen raadplegen op 18 januari want dan zijn we welkom in Den Haag. Ik hou zo van politieke slakken! Beetje zout meenemen?

 

Dan het eerste mailtje op 1 Januari 2011

hoi bert . ik heb namelyk in roermond  gewoond /in sintjozef internaat roermond  by de broeders.de verhalen die ik las in verband slaapzaal kom myn ook  zeer bekend voor . heb het ook namelyk mee gemaakt  /en nog velen jongens  wat ik zag kamertje /snoep .zwarte toog   .met 30 knopen/witten lange onderbroek ./vast houden  /voellen  /mag niks vertellen aan anderen .van de  32 jongens  hadden er  27 er van sex . ik heb nog een hint  er lig  stamkaarten verborgen in iemands huis  vlak by de tv toren ik meen klein plaatsje herten .hy heeft ook gewerkt in sint jozef  .levenschool daar van . ikkan t huis wel aan  wyzen  en ik heb n foto van hem nog  myn stamkaart had ik gezien    en las die .ik vroeg  er nog meer  maar dat deed hy niet  ps  by toeval ben ik by hem uit gekomen .ps ik wil wel veel meer vertellen  maar dan persoonlyk  als mag ook kan ik iemand   die ik wel ns  ziet   zit er ook mee .ps  het lyk myn t beste als je myn  even beld  ;ben niet zo goed in typen .ik heb gezeten in roermond lidanusstraat 2roermond /ik kan nog veel namen van jongens en  broeders ./oke  hopend  op bericht van jou  .gr  myn telefoon is….

Ai ai ai we gaan u bellen, en proberen er werk van te maken, maar iets in de straat klopt niet meer…

Dan komen er voorstellen voor een film. Er komen wat mensen bij elkaar om dit te bespreken onder andere Vivian L; veel geloof in het verhaal wat er dan nog niet is. Richtlijn: Bleijerheide, 19 broeders, veel geweld, dood jongetje!  

De Staat en het pastoraal gefoefel in het kinderondergoed.

Iedere burger gelooft wat hij wil. De paus heeft zich daar eeuwen tegen verzet. Nu beschermt de Staat het recht op vrijheid van idee en godsdienst. Maar als de Staat zich niet met de Kerk mag moeien is de Kerk een staat in de Staat. De kinderen die misbruikt werden, zijn, en waren burgers van de Staat, die recht hadden op bescherming vanwege hun Staat. Het is de plicht van de Staat om erop toe te zien dat alle burgers kunnen genieten van rechtsbedeling. (Ingezonden stuk van  de toen nog levende San Deurinck)

Hallo Bert,

Begin oktober hebben wij oa telefonisch contact gehad over het misbruik op het klein seminarie te Weert. Misschien weet je dat nog. Inmiddels is er veel gebeurd, teveel om nu allemaal te noemen.

Degene die in het dossier Weert bovenaan staat (verhaal 1) is door dezelfde pater Strik misbruikt als ik, dat is mij bevestigd door een nog levende priester. Mogelijk ook de jongen van verhaal 3. Eigenlijk zou ik wel contact met deze jongens willen hebben. Zou je met hen contact willen opnemen en eventueel mijn mailadres willen geven? Ik ben er intussen wel achter dat je er met een paar Riagg gesprekken niet af bent.

Vriendelijke groet,

MCU gaat aan de slag: om deze jongens bij elkaar brengen, en het lukt!

Ondertussen kwade brieven:

Afgelopen voorjaar heb ik je geschreven over mijn Italiaanse maffiose ervaringen met de BAC, waarvan de uitslag van te voren al bekend was. 28 Maart kreeg ik dan het verslag, mijn klachten zijn ongegrond verklaard. Mijn verklaringen zijn oprecht en naar grote waarschijnlijkheid ben ik misbruikt, alleen niet door hem, een mogelijke persoonsverwisseling, punt. Ja ik mocht nog op gesprek komen bij de overste van CMM, mbt de verwerking. Ik heb die papieren “toch gefrustreerd” in de map gedaan en uit mijn gezichtsveld gebracht. Na al die jaren weer niet erkend, succes verder! Nu na diverse gesprekken met andere lotgenoten, besloten te stoppen met vechten, bewijslast is er niet en die energie kan ik beter voor mijzelf houden. Ik ben blij dat er mensen zijn die de clownerie en machtsmisbruik van het Vaticaan aanpakken, zal het van de zijlijn volgen. Er is geen winst of verlies, alleen ik!

Succes, A S

Andere reacties 

Op jouw blog las ik van de geplande Magdalena Manifestatie op 24 januari (2011) t.g.v. de bijeenkomst met de commissie Deetman. Hoewel mij het onderwerp van de manifestatie heel na aan het hart ligt, en ik overtuigd ben dat voor de betrokken vrouwen inderdaad nog heel veel moet gebeuren, vraag ik je hierbij af te zien van de deze manifestatie op die dag, op die plek.

Naar aanleiding van de vraag om de rechtsbijstand te activeren kan ik het volgende meedelen:

De verzekeringsmaatschapij is van mening dat het voorval heeft plaatsgevonden (zestiger jaren van de vorige eeuw) op een tijdstip dat ik niet bij hun verzekerd was. Ik kan dus geen beroep  doen op mijn rechtsbijstandsverzekering.

Hoe pijnlijk het probleem is wordt ons steeds duidelijker, steeds machtelozer zijn de lotgenoten, maar niets is onmogelijk blijven we denken, we staan pas aan het begin….toch wil ik jullie een verhaal laten lezen van een man die slechts voor een deel  recht op compensatie heeft, geen geweld klacht kan indienen…en die ik helaas niet ontmoet heb op de ‘slachtofferdag’, de dag na het Deetman rapport; wij waren te kwaad hoe wij wederom werden buitengesloten, hoe wij worden ingelicht over zaken die wij met veel pijn en moeite ook naar voren hebben gebracht. Lotgenoten, goed luisteren en lezen, hoe men afgekapt wordt, niet erkend door uitbuiter Wim Eijck, wordt afgewimpeld met de laatste koude douche van het jaar; 2012 is niemand meer zalig!  

Ook ik ben van mijn 5e tot 16e jaar mishandeld en misbruikt door zowel nonnen als rector en broeders, in respectievelijk het rk Jongens Weeshuis op de Lauriergracht in Amsterdam en Huize Aloysius in de Elandstraat ook in Amsterdam. Periode 1936 – 1947.

In het jongensweeshuis veel mishandelingen van nonnen, zoals ijskoude douches in hartje winter, het hele ochtend staan met een pieslaken over je hoofd met de pies plek in je gezicht, het afbeulen door de directeur met een stok, (naam v.d. directeur Fontaine of Fontijn), biechten bij de rector op je knieën tussen zijn benen (naam Starreburg of Stekelenburg)  etc.etc.

Na mijn 12e werd ik uitbesteed zoals dat toen genoemd werd bij een boer in Swalmen (Limburg) waar ik moest werken, 7 dagen in de week, voor 1 gulden  per week. Op een gegeven moment ben ik daar weg gelopen en vertelde aan de nonnen dat ik weg gestuurd was. Werd uiteraard zeer zwaar gestraft met stok door die directeur Fontaine. Daarna ging ik naar de broeders in de Elandstraat en kwam je van de regen in de drup. De overste (naam broeder Georgius of Gregorius) heeft mij meerdere malen tegen een deur of muur klem gezet. Een jongen  in dat gesticht ik dacht met de naam Veenboer (12 jaar) heeft zichzelf na misbruik in het bad door een broeder opgehangen, uiteraard werd dat dood gezwegen. Ook werd er op de slaapkamers in de chambrette’s allerlei dingen gedaan die het daglicht niet konden velen. Kan zo wel een boek vol schrijven, maar het ergste in die tijd was, dat je als wees nergens, maar dan ook nergens terecht kon met je klacht of een luisterend oor. Ben op mijn 16e weggelopen en heb toen een zwervend bestaan geleid en moest geheel zelfstanding zien te overleven. Want er was in die tijd ook van de overheden geen enkele steun of hulp te verwachten, laat staan een uitkering. De verhalen in de media dat nu er ineens allerlei verhalen over misbruik door de roomse kerk naar boven komen heeft volgens mij niets te maken omdat er iemand was/is die nu met de waarheid naar voren komt, maar veel meer omdat wij nergens konden klagen in die tijd.

Helaas voor mij, zijn deze pedofielen en sadistische nonnen inmiddels overleden, maar het is toch toch wel treurig dat ik eerst 78 jaar moet worden voordat je met je verhaal wordt geloofd.

Eigenlijk zou ik een vergoeding moeten hebben voor het feit dat ik niet verder mocht leren na mijn lagere school, die ik verliet als beste van de klas. Alleen als je opgaf dat je naar het semenarie wilde mocht je doorleren. Want door mijn zwervend bestaan na mijn 16e is van doorstuderen nooit meer iets gekomen met alle gevolgen voor de rest van mijn leven.

Ik hoop dat u zich blijft inzetten voor deze zaak.

Vr. groet,

Ruud