Het Nederlandse verleden blijft voor bepaalde mensen een ‘moeilijk, moeilijk ‘ kwestie, zoals een vriend van mij zich vaak uitdrukte. ‘Moeilijk, moeilijk’, om onze geschiedenis te vertellen over Indonesië of het seksueel misbruik ook moeilijk, moeilijk voor geestelijken. Dat geldt heus niet alleen voor de RKK maar het komt immers overal voor dus ook in de politiek of bij de elite maar daar wil niemand het graag over hebben in de media. Hoe zat het ook alweer met de archieven van internaat Bleijerheide? De gevluchte broeders uit Duitsland, uitgeweken naar België, Gemmenich, Düsseldorf Germany, Potin Brazilië, en waar we uiteindelijk achterkwamen dat de nalatenschap rust bij ’the pour bro francis’ in Ohio, USA?
Ver daarvoor in 1922 zocht de regering een plek voor zedendelinquenten, ze hadden hun straf uitgezeten en wie melde zich (tegen een flinke subsidie uiteraard) de arme broeders Franciscanen. Wie nam deze Franciscaanse pedo geestverwanten op? Ja, natuurlijk Bleijerheide in de Panneheidestraat net één meter over de grens met Duitsland vond men een plek voor de stichter van deze congregatie Philipp Höver die zijn eigen kinderen in de ban deed om straatjongens op te vangen.
Veel is er geschreven sinds de vlucht van deze broeders tijdens ‘der Kulturkampf-Bismarck’, wat kunnen wij nog vinden van geweld uit die tijd of nog erger kinderen die op de begraafplaats zouden liggen zoals old folks te Bleijerheide bevestigen.
‘Ja, er zouden wat dode jongetjes liggen’, maar wat is er van waar? De archieven zijn in ieder geval consequent, structureel door de arme broeders opgeschoond. Wij denken dat niemand met een camera dat heeft gefilmd of het moet pater Rouwendal zijn geweest. Zo heb ik in 1985 aan overste Ignatius gevraagd naar film beelden van deze pater rector Rogatianus Rouwendal O.F.M uit Bussum, die veel 8mm materiaal heeft geschoten (links op foto te zien met camera). Naast hem, net nog te zien, muziekbroeder Eymard, die naar het keurige witte jeugdkorps kijkt terwijl pater Rouwendael met zijn 8 mm camera filmt. Ik kan me herinneren dat er veel opnames werden gemaakt door deze pater en die bij feestelijke gelegenheden werden vertoond. Zo is er een 8 mm film van deze camera pater waarin ik te zien ben bij een iglo sneeuw hut die wij gebouwd hadden in de ultra koude winter van 1962. De winter van 1962-’63 was de koudste winter in Nederland en België sinds de revolutiewinter van 1789 (wikipedia info) met 18 graden onder nul. In die winter filmde de pater ons, spelend in de kou.
In de uitgave van ‘125 jaar broeders franciscanen’ op pagina 59 wordt in een kantlijn het volgende vermeld:
‘Naast al datgeen wat historisch vermeldenswaard is geweest in klooster en pensionaat in Bleijerheide, gebeurden ook wel dingen die de officiële kronieken niet haalden, maar die toch op de een of andere manier bewaard bleven’??
Zo zijn er foto’s van een viool spelende broeder Eymard, nu pastoor Schafraad van de Koepelkerk te Maastricht, met tegenover hem broeder Servatius, is dat niet overste Mansuetus (met gegrond verklaring), Ignatius, Eymard met viool en daarachter toekijkend opper pedo Bulletje. Deze foto moet uit 1956 / 1957 zijn want in dat jaar stierf Mansuetus. Broeder Eymard was toen al actief als muzikant al houdt hij de viool volkomen verkeerd vast. Geen Solanus in de buurt of ergens in een kaartenbak te vinden? Solanus, niemand heeft hem gekend maar dat die bestaan heeft is voor Kim Jong-van uit het Oosten, intimiderend als altijd, overduidelijk en hij ieder tranen spatje van martelaar pastoor Schafraad, ‘strafrechtelijk’ zal opdweilen. De collectebus telt ook voor Amsterdams schreeuw bolletje, ja je kunt tussen kerk en staat zonder zalvende woorden een centje bijverdienen. Hij weet (kent) de waarheid en timmert op de burelen van het meldpunt die zich graag laten intimideren. Solanus, de fantoom piano broeder die bij rondvraag niemand kent wordt blijvend ten tonele gevoerd om een klacht te ontkrachten. Of is er ook een foto van een piano spelende Solanus bewaard gebleven?? Kom tevoorschijn met de kaartenbak en leg geen zilveren slakkenspoor aan voor een met emiraat gaande pastoor Schafraad. Laf, als je steeds vertraagd als slechte voetballers die met 1-0 voorstaan en je wedstrijdje wilt winnen. Advocaat van het schreeuwlelijke Oosten piepelt het meldpunt, Grossmaul doet immers of het een strafzaak is waarbij wij alle bewijzen moeten leveren en hij en martelaar Schafraad wat roepen en met minzame gebaartjes zaken ontwijken of klachten ontkennen. Er zijn wel verschillende foto’s waar Eymard (Dino) met jongetjes losjes zingend rond de piano vertoefd. Kim Jong Oen stond erbij en dan is het ook duidelijk wanneer Kim het zegt, ze dulden geen tegenspraak van lastige, ex-leerling querulanten. Hij vergeet echter dat ik tussen ’61 en 64′ op dit repressieve internaat gezeten heb en wel Dino (Eymard / Schafraad) hoorde spelen. Iedere dag oefende hij toen al, nou ja over smaak kun je twisten maar Geert-Jong Oen met zijn elitair getreiter hoort stemmen uit het verleden…back to the future? (lees Alphons relaas in het LD) 8 maart 2010: Broeder wist van misbruik (was hij de enige??)
Voor zover bekend eerste keer dat Limburgse geestelijke toegeeft weet te hebben gehad en daarna nog eens een keer dunnetjes erkennen dat Bulletje, seksepietje verhalen van rondgingen…nou nou als je iemand moet geloven die zich goed zaken kan herinneren? Zie Limburger 10-03-2012 interview Jan S.
door Annelies Hendrikx en Bjorn Thimister
HEERLEN – Voor het eerst – zover bekend – geeft een vertegenwoordiger van de rk kerk in Limburg toe dat hij wist van seksueel misbruik in een jongensinternaat.
De 72-jarige Gerrie Schobben uit Heerlen, die in de jaren vijftig en zestig als broeder werkzaam was in het jongenspensionaat St. Maria ter Engelen in de Kerkraadse wijk Bleijerheide, wist dat enkele van zijn medebroeders franciscanen daar jongens misbruikten. Dat heeft hij tegenover deze krant bevestigd.
Woordvoerder Stan Hoen van het bisdom Roermond heeft nooit eerder vernomen dat een geestelijke toegaf dat hij wist van seksueel misbruik door andere geestelijken.
“Dit hoor ik voor het eerst. Maar het bisdom gaat louter over pastoors en niet over andere religieuzen. Die leggen verantwoording af binnen hun eigen orde.” Het provincialaat van de franciscanen in Utrecht was in het weekeinde niet bereikbaar.
Schobben kwam met zijn ontboezeming nadat hij was geconfronteerd met twee slachtoffers van seksueel misbruik in Bleijerheide, Bert Smeets uit Landgraaf en Luc Kusters uit Venlo. Als kind zat de latere broeder Alfons op het jongenspensionaat en verklaart dat hij toen al verhalen hoorde over seksueel misbruik. “We wisten wie zijn vingers niet kon thuishouden. Ook toen ik broeder was in Bleijerheide deden dergelijke verhalen de ronde.”
Speel maar spelletjes met het Deetman slachtoffers onderzoek, de daders zijn er niet.