Meldpunt Mores heeft sinds de berichtgeving rondom De Wereld Draait Door (DWDD) meerdere meldingen ontvangen over vergelijkbare gevallen op andere plekken binnen de publieke omroep. Het onderzoek naar de werkcultuur achter de schermen bij DWDD wordt daarom uitgebreid naar de hele omroep. Dat heeft de NPO vrijdagavond bekendgemaakt. Mooi!
Je zou eerst even naar het woord mores moeten kijken….mores….mores leren. Gedrag, geleerde zeden / hem, haar terecht wijzen, gedragsregels, gewoontegebruiken, regels voor hoe. je moet gedragen binnen een bepaalde groep, iemand terecht zetten, en speciaal voor L1 (Een Limburg) een ander liedje laten zingen….
Oi, dat wordt moeilijk nadat deze uitverkoren ‘vrienden’ groep onder de mantel van liefde en eigen belang, iedereen wegtreiteren. Achter je rug wel te verstaan. Limburgse grote ideeën man Wiel Beijer doet alles voor zijn vriendjes of je wel of niet op de radio / TV komt, een machtige man zonder eigen ideeën. Al mijn muzikale creaties, clipjes, projecten gaan linea recta de prullenbak in. Roedeltje, roedelte de nalatenschap van de kerk wordt kinderlijk opgevolgd…u weet wel de herder met zijn schaapjes! En dat binnen dan wel buiten omroep leidingen want maatschappelijk is er geen verschil in deze scheiding tussen kerk en staat…een hardnekkige hiërarchie waar kritische geluiden consequent worden geïsoleerd. Excommunicatie is een katholieke methode en sinds internaat, toen ik net tien jaar was, werd deze gruwelijke methode toegepast, ‘Bertje moet leren luisteren’!
Als een lied of clipje geweigerd wordt is me om het even maar iedere productie, singel, video, LP, CD’s vanaf 1985 met de LP Pop Against Pope die ook landelijk geboycot werd, gaat te ver en zit er structureel iets fout. Er werd een uitzondering gemaakt voor het Lukomory album want daar zat een accordeon / bayan in en daar kan men zich in Limburg mee identificeren.
Ook het lied ‘Climate song’ https://www.youtube.com/watch?v=WuX3LVOQlto&list=RDMM&index=7 over het klimaat werd wederom geboycot. Een decennia lange haat-isoleer campagne, de weerstand die ik oproep is bodemloos tot ik in 2010 de stichting Mea Culpa oprichtte (actie tegen seksueel geweld in de RKK) gingen de alarm bellen af want het nationale nieuws pikte het meteen op en volgde Limburgse media schoorvoetend. Ben driemaal in Pauw en Witteman geweest, journaal en andere uitzendingen dus toen verscheen ik ook vaker op de regionale TV maar de mores cultuur: ‘je hoort erbij of niet / je gaat mee in onze lijn of we kippen je weer op straat, zit er stevig in bij de media baasjes, ook Matthijs, zoals hij tegenwoordig genoemd word, heeft wel degelijk een aandeel in de boycot mores cultuur.
Toen ik een documentaire maakte over de samenwerking met de RUSSISCHE groep EY UCHNJEM (voor de inval in Oekraïne) (Wodkanlinka..zie links onder) werd ik uitgenodigd via TV Maastricht / L1 om geïnterviewd te worden. Men was bang dat ik weer het argument van censuur en boycot naar voren zou halen dus mocht ik aan tafel aanschuiven. De andere genodigden kwamen het eerst aan woord en toen ik aan de beurt was, liep de afkondigen al en was er geen tijd meer? en was de uitzending ten einde. Dit is de manier hoe de vriendjes van de mores cultuur je onderuit halen. Zelfs een onschuldige muziek documentaire werd subtiel aan de kant geschoven.
Ik heb journalisten gesproken die bang waren voor het verliezen van de accordatie / inwilliging om bij de reis van de paus aan Nederland in 1985, geweigerd te worden. Men was bang voor negatieve publiciteit. Kritiek op de kerk is ondoenlijk maar kritiek op het media bestel evenzeer want daar hakt men de meeste spaanders. Een voedingsbodem voor veel egocentrisme waar veel macht wellustige types, mannen als vrouwen aanschuiven.
In Amsterdam werden in 1985 affiches opgehangen met ‘dood aan de paus’, wij spraken ons daar tegen uit, geweld werd door ons verworpen maar onze thema LP Pop Against Pope werd volledig geboycot, ook progressieve omroepen / radio mensen als Frits Spits had geen goed begrip voor ons initiatief: Pop Against Pope LP. ‘Wie ben jij dan wel vroeg Frits’? Tegen de Heer (heren) mag je niet rebelleren.
Cultuur mores treft iedere afwijkende artiest, mening of vrijheid van meningsuiting, waar wij prat op gaan maar is in werkelijkheid afhankelijk van hysterische baasjes, psychopaten die ons omroep bestel met dikke salarissen vieren. Deze mores cultuur duurt al veel te lang.