Moderne canonieke rechtspraak RKK in rechtstaat ofwel mediation

Heel st joep poortDe belangrijkste conclusies Deetman rapport:

  • Weinig verschil tussen meisjes en jongens in duur, frequentie en impact van het misbruik
  • Misbruik meisjes vooral in parochies en privésfeer, misbruik jongens vooral in instellingen
  • Jongens vaker misbruikt dan meisjes
  • Meisjes werden ernstiger misbruikt dan jongens

Schrijnende voorbeelden:

In het rapport worden vreselijke voorbeelden gegeven van wat de slachtoffers te verduren hebben gehad:

  • Meisjes die zonder jas in de regen moesten staan
  • Meisjes die van de trap gegooid werden
  • Meisjes die met het hoofd in de wc-pot gehouden werden terwijl werd doorgetrokken
  • Meisjes die dagenlang geen of bedorven eten kregen, braaksel moesten opeten en bij bedplassen met hun natte spullen op hun hoofd voor andere kinderen moesten staan.
  • Een meisje dat zich van een zuster tijdens pianoles moest uitkleden en naakt achter de piano moest gaan zitten. De zuster streek dan met iets zachts over haar rug. Het meisje werd er doodsbang van, maar thuis werd ze niet geloofd.
  • Een zuster die met haar vingers aan het geslacht zat van een ziek meisje, in plaats van haar temperatuur op te nemen.
  • Betastingen door een zuster in bed. Die stopte haar duim in de vagina van het meisje. Dezelfde meldster werd later ook onzedelijk betast door een pastoor tijdens haar voorbereiding op de heilige communie.

De commissie kreeg 79 nieuwe meldingen van of over vrouwen die als minderjarige te maken hebben gehad met seksueel misbruik, psychisch of fysiek geweld binnen de RK Kerk. Er waren al 71 oude geweldsmeldingen bij de commissie binnengekomen. In totaal kreeg de commissie dus 150 meldingen binnen.

Tussen 6 en 14 jaar

Bij 40 procent van de vrouwelijke melders blijkt sprake van ernstig seksueel misbruik met vergaande seksuele handelingen en penetratie. Dit percentage is bijna twee keer zo hoog als in eerder onderzoek dat door de commissie-Deetman is uitgevoerd.

Het ernstig seksueel misbruik werd met name gepleegd door mannen, bij lichtere vormen van seksueel misbruik waren ook vrouwen betrokken. Het merendeel van de slachtoffers was tussen de 6 en 14 jaar oud toen het seksueel misbruik en of geweld begon.

Kerk moet bemiddelen collectebus

De commissie heeft naar aanleiding van het onderzoek ook een advies opgesteld voor de Rooms-Katholieke Kerk. Die moet bemiddeling tussen vrouwelijke slachtoffers van (buitensporig) geweld mogelijk maken. Omdat een standaard klachtenprocedure niet mogelijk is (omdat een definitie van het geweld niet mogelijk is), adviseert de commissie-Deetman tot bemiddeling tussen de kerk en slachtoffers door professionele mediators. Deze bemiddeling moet leiden tot ‘heling, erkenning en herstel in combinatie met financiële genoegdoening’, vindt de commissie.

Deetman adviseert om bij de behandeling van klachten niet zozeer te focussen op de harde bewijsbaarheid van het geweld, maar meer op de aannemelijkheid van het ondervonden geweld. Bij bemiddeling moet dan niet eerst bewezen worden dat het allemaal klopt.

(reactie MCU) Na drie  jaar pas het geweld bij onderzoek betrokken, echter het kan volgens Deetman niet gedefinieerd worden? Zie verdrag misdaden tegen de menselijkheid; lees mensenrechten rapporten! De kerk betaalt maar bepaalt wel eerst de regels, vanuit een canoniek standpunt is geweld te definiëren omdat zij morele wetten erop na houden; nu redeneert Deetman plotseling als wetenschapper, en die zijn het nooit met elkaar eens.

De kerk gaat bemiddelen? Wie stelt deze personen aan? Hoe lang gaat dit duren? Allemaal niet gedefinieerd. De kerk die we niets hoeven te bewijzen daar ze zelf passief blijven. Een komische cirkel waar werkelijkheid en waarheid elkaar volgen als vossen een dood kippenspoor. Want uiteindelijk sleept tijd zich voort…mediation iedere seconde die overlegd moet worden is tijdwinst voor de kerk. Nu nog een papa nero of Paus Wim die Vaticaanbank zuivert van het vele zwarte collecte geld (geef het aan de slachtoffers). 

Deetman roept op tot ‘luisteren’! Luisteren! Dan is het onbegrijpelijk dat men kiest voor een methodische aanpak, luister eerst en breng alles in kaart en ga dan kijken waar het geweld, de pijn zit en vervolgens breng je maatstaven aan en kun je het geweld, de causale verbanden leggen, het systeem doorschouwen van ontzieling en zelfverloochening gekastijd met seksuele ascese. Wij gaan in tussentijd wel met de collectebus rond in de Sixtijnse kapel.

sixtijnse k