On April 14, 2014, the unveiling of the artwork of Pierre Habets took place in the Basilica of OLV in Maastricht, Netherlands
Just before this revelation, the committee hotline RKK came with the finding that bishop Jo Gijsen is guilty of sexual abuse. The press paid attention to the ‘mea culpa’ sermon of bishop Wiertz but ignored the victim organization “mea culpa” plea for ‘breaking the silence’, during the same mass on april 14. ‘The road to reconciliation’ was again in the shade because frenetic news coverage.
Two weeks later I went to the Basilica to film the sculpture ‘road to reconciliation’, to my surprise I saw a couple (with kids) being married. Tribute to the Virgin, ode to the indissoluble marriage, looking for a new (old) way to raise kids in a warm environment. I admire their commitment and ask permission to use footage, don’t know their names but like to thank them.
Music, the song ‘Light’ by Bert Smeets; orchestration Emiel van Egdom
https://www.youtube.com/watch?v=jv1lmOaeefc&feature=youtu.be
(mijn charmante rode konen showend:)
sorrry, die laatste nationale bijeenkomst is natuurlijk het halve oog open boven de eerste bak koffie en moest natuurlijk regionale bijeenkomst zijn (bloos, bloos bloos, ober mag ik nog een kopje vingerknip)
en wanneer je dan denkt aan een uitspraak in Alberta (mrt. j.l. bij de sluiting van de laatste nationale bijeenkomst ) van een lid van de TRC
¨een collega van mij zei reconciliation is
when you look in the mirror you should see my face end when I look in the mirror I should see your face ¨
kijkend naar jouw Habets-Mea-Culpa jouw lering over de uitspraken over de RKK Paus ook zo interessant?
Interessant filmpje, Bert !
Met mijn allerbeste wensen voor het betreffende paar en hun gezin, familie, vrienden, kenissen en verdere omringende getuigen – al dan geen geloofs/parochie genoten –
en mijn waardering door de (overdaad aan) symboliek in je paar minuut filmpje, Bert
nu je duidelijk maakt dat het bewuste paar niet je zoon of overige familie is, ik neem tenminste aan dat je daar de naam wel van zou kennen en niet verbaasd geconfronteerd wordt met dat huwelijk bij het binnenstappen van een kerk waar jij een paar dagen tevoor ook was
een praktisch vraagje:
wat betekent het nu wanneer die onbekende ooit dat filmpje hier vinden en menen dat er een scheiding tussen Kerk en Staat bestaat en zij – hoe prachtig zij en die kotertjes ook zijn – niet zo happig zijn op het gebruik via het internet van dit moment van hun leven door de voorzitter van Mea Culpa United op diens belangenbehartigingsblog, en zijn 2 minutes of aandacht die hij kwijtraakte aan Jos Gijsen, voorzitter?
Uiteraard is het bruidspaar erg blij met jouw felicitaties. Hoera! Zoals ik al schreef, ik heb toestemming gevraagd om beelden te gebruiken. Betekent dit dan ook dat ik niet de vrijheid heb om ze te (her)interpreteren, mijn visie aan toe te voegen? Ik heb als kunstenaar geen enkele vrijheid meer in Crispina’s visie? Zoals Alberta haar interpretatie geeft van ‘reconciliation’…verzoening door in de spiegel te kijken naar haar gezicht tevens dat van een ander (gek gezicht overigens) waar te nemen? Het probleem is dat veel mensen ‘ergens’ in willen geloven maar weten van gekkigheid niet meer wat. Ik vond de warmte en sfeer die in de OLV basiliek hing zeer mooi, en tevens verbaasde ik me over de hoge graad -zeventiger / tachtiger jaren aanwezigen- die ooit met veel wit snuif pretmeel een andere levenswijze proclameerden. Achter in de kerk hing Pierre Habets kunstwerk ‘de weg naar…..verzoening’, ik zou deze weg nooit met een gouden ring willen verpatsen aan de dogma’s van de kerk wel aan de liefde….en dat verhaal mag Jo Gijsen zich aantrekken want het huwelijk was immers heilig, en je kon niet scheiden zelfs als kindermisbruik door vader plaatsvond, echt knettergek maar voor de rest mag ieder met of zonder spiegel ‘de weg naar de maagd’, volgen.
Dank voor je antwoord