Tweede eeuw na Christus: ‘Gij zult geen misbruik van jongens maken, noch iets doen wat hier op lijkt’, meldt een handleiding voor kerkelijke leiders.
Dan blijkt in het boek Onkuisheid van Rene Bastiaanse dat priesters goed werden voorbereid op alle verhalen over seks, standjes, seks met dieren, kinderen gaat u maar door, bij Omroep Brabant een interview (Nee, L1 zend zoiets niet uit):
Minderjarigen
Dat priesters vooral minderjarige jongens misbruikten, verklaart hij door het jaren durend seksueel vacuüm waarin zij opgroeiden. “In hun sociaal-seksuele ontwikkeling zijn priesters blijven steken op de jonge leeftijd van de jongens die zij misbruikten. Ze vergrepen zich aan slachtoffers over wie ze volledige macht hadden, maar die in hun kinderlijke onschuld ook geen bedreiging vormden. Tot een volwassen seksuele relatie waren ze niet in staat.”
(MCU Bert) En je wordt niet geil van sex talk?? Ze hebben wat ervaring kunnen opdoen maar beetje raar dat ze dan in hun seksuele ontwikkeling blijven stilstaan, werd dan helemaal geen rekening gehouden met de gevoelens van de kuise priesterstudenten? Misbruik meisjes? Die mochten toch niet voor in de kerk komen?
Ik ken alleen HEERLERBAANSE NONNEN ?, ik was daar bijna kind aan mijn kindshuis, ze waren immers mijn overburen.
Mogelijk last van persoonverwisseling misschien?
Wat wegviel – ik heb nu eenmaal geleerd: eet met je mond dicht 🙂 – is dat ik hier eerst ’s even verder over wil kauwen, over dat wat we dan juist dankzij jou en waarom dan boven water krijgen voor ik dat kan opschrijven. En dit (blog) dus – jouw inbreng heel expliciet inclusief (!) de meest zinnige manier van omgaan met de hele !@#$!@@ !! is
Bedankt Corrie !
Crispina,
Ik voel met Corrie Wolters mee.
Jouw heerlijk bloemrijke antwoorden doen mijzelf regelmatig verzuchten.
Kon ik dat ook maar.
Met een glimlach.
Jos
’t Is dat jij het zegt, Jos, effe aan wennen hoor
Maar wat deed jij in vredesnaam bij mijn nonnen? 😉
Ik zou het meer dan buitengewoon jammer vinden wanneer je dat zou gaan geloven, Corrie !
Je zou daarmee volgens mij het belang van dit blog, en dus jouw veel te belangrijke rol en jouw inbreng in datgene wat we aan het doen zijn over boord kieperen.
En daarmee het (gezamelijk) gaan zien wat dat krankjorume geweld waar we ten gevolge van die Deetman operette – en waar ook ter wereld vergelijkbaar actueel geweld op slachtoffers/overlevers van dat historisch misbruik in die Kerk, de smeerlapperij van Schafraad inclusief.
En dat dame zou wel ’s een veel belangrijkere rol van jou kunnen zijn, laat je me nu boven mijn bak koffie nu bedenken, dan je zelf (en ik dus ook 🙂 ) door hebt/door had.
Kijk maar naar de rest van de discussie hierboven, waar als je even doordenkt je toch wel effe sterren van ziet. Maar dat kan dus ook alleen, die sterretjes, doordat het allemaal niets te maken heeft of bepaalt wordt door “snugger zijn” , maar gewoon doen (en doorgaan met ) wat we (enthousiast of woedend zo je wenst) aan het doen zijn !
En daar ben jij buitengewoon belangrijk in!
Hm, kennelijk ben ik niet snugger genoeg voor dit onderwerp.
Wat mij betreft: Schluss dus maar.
Ik heb het boek gekocht – het is een goed leesbare studie in de contekst van die tijd – uiteraard. Maar er worden ook verbanden gelegd met het rapport Deetman, dus zo actueel is het.
Een citaat van pag. 266: ‘De massale acquisitie van priesterstudenten eiste haar tol: het zedelijke niveau van de aspiraten was ernstig gedaald, waarbij tezelfdertijd de kerk de kerk grote moeite had zich uit te zuiveren van de ongeschikte elementen, mede door de enorme vraag naar nieuwe priesters.
Uit het bovenstaande blijkt dat dat er reeds vanaf de jaren dertig – naast de groep van psychisch gestoorde priesters – ook een vermoedelijk veel groter aantal geestelijken was dat worstelde met de eigen seksualiteit. Na de oorlog zal dat niet anders zijn geweest. De vraag moet worden gesteld of die problematiek gerelateerd kan worden een het latere seksuele misbruik.’
En dan verwijst hij naar het Rapport Deetman.
wat natuurlijk de interessante vraag oproept of je wanneer je – na een half uurtje gratis internet gebruik op een bibliotheek – een jaartje niet gaat eten met eigen-seksualiteit-worstelaars je niet al een stevig deel van de schadeclaims eruit hebt 🙂
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Vereniging_voor_Seksuele_Hervorming
Ga dat boek nou eerst eens lezen, het is uitgegeven in 2013, veel recenter kan dus niet. Ik denk dat heel wat mensen er een plaatsvervangende schaamte aan overhouden………
En natuurlijk is dus uitgerekend het omgaan met die biecht juist binnen de RKK essentieel. En niet alleen binnen de RKK, maar ook (en dus het daarbij behorende biechtgeheim) maatschappelijk.
crispina, wat bedoel je met je opmerking: Jammer, Corrie, het is er dus maar 1 😉
Moge er spoedig nog minstens eendje komen 🙂
En ‘eendje’ met een ‘d’?
Ik bedoelde dat ik had gehoopt dat je een (misschien zelfs wel nog recenter wellicht) boek had gevonden dat zich nog meer gericht met dat bijzondere tijdvak en de ontwikkelingen die daarin plaats hebben gevonden bezig had gehouden.
1 boek is er tenslotte maar eentje, hoe knap het werk het ook moge zijn, een gedegen ander ernaast geeft slechts meer waarde voor inderdaad een belangrijke studie.
Vandaar dus ook mijn enthousiaste aanvulling direct, zoiets in de geest van: He Corrie, meid wat een goede vondst, er is er nog een…
En dat eenDje was dan ook meer het met een milde grijns relativeren van mijn eigen enthousiasme: er moet een hele hoop geschreven worden voordat gedegen (bron) studies overbodig worden.
Zoals we ongetwijfeld de komende 50 (plus) jaar ook zullen zien; zo werkt dat nu eenmaal met serieuse en gewogen noodzakelijke studies.
Je kunt je zelfs afvragen of die haast die er bij die afwikkeling van die claims gemaakt zou moeten worden niet ook het nodige verband heeft met de bezuinigingen in de ouderen/gehandicapten zorg.
[En dan mn. voor de toenmalige meisjes/vrouwen! ]
Bert, wellicht in dit kader en die vraag over leven we in een rechtstaat of de kerkstraat aardig er even op te wijzen dat die Personal Bill of Rights van Patricia Dunlop natuurlijk niet voor niets afkomstig is uit de Canadese discussie’s over identiteit en interculturaliteit waarbij met gemengde huwelijken niet die tussen Limburgers en Amsterdammers, zelf niet die tussen katholieken en protestanten bedoeld werden.
Maar je inderdaad op het naamrecht – wat ruist daar door het struikgewas ’t is een vreemdelingen zeker die verdwaald is zeker – zelfs op het nationaliteits recht uitkomt.
Leuk toch, die Mensen, Vrouwen en Kinderrechten (en wie er dan wél of geen Mens zou zijn ) Vrouwen wiens man werd doodgeschoten krijgen inmiddels zelfs al 20. 000 euri én een excuus.
En hebben we binnenkort zelfs het Luierrecht natuurlijk.
zie
http://www.nu.nl/politiek/3561829/recht-schone-luier-in-zorginstelling-elders-geregeld.html
Staatssecretaris Martin van Rijn van VWS noemt het ”grote onzin” dat bewoners van zorginstellingen straks geen recht meer hebben op een schone luier en schoonmaakbeurt na ‘een ongelukje’, zoals donderdagochtend bekend werd.
De staatssecretaris wil een wetsvoorstel waarin dit recht wordt geregeld intrekken, zo bevestigden bronnen in politiek Den Haag eerder al na een bericht in de Volkskrant.
Volgens hem is er geen reden tot ongerustheid. “Wat beoogd werd in dat wetsvoorstel gaan we keurig regelen in de nieuwe wet langdurige zorg.”
Negatief
Het voorstel voor de Beginselenwet AWBZ-zorg werd vorig jaar ingediend door toenmalig staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten. Vooral toenmalig gedoogpartner PVV maakte zich er sterk voor.
De Raad van State oordeelde destijds negatief over het wetsvoorstel en vond dat het op enkele onderdelen moest worden aangepast. Het adviesorgaan van de regering stelde toen al dat de rechten van bewoners van zorginstellingen elders al wettelijk geregeld zijn.
De Raad adviseerde het kabinet zich te richten op de “dieperliggenden oorzaken” op onderdelen waar dit nog niet het geval was. Het adviesorgaan stelde dat “tijdgebrek bij het personeel en gebrek aan privacy en autonomie niet worden opgelost met een wettelijke regeling”.
Wilders
De berichten over intrekken van het wetsvoorstel leidden donderdagochtend tot commotie bij enkele Tweede Kamerfracties.
PVV-leider Geert Wilders noemde het kabinet donderdag ”ziek” en kondigde aan zelf met een eigen wetsvoorstel te komen. Ook fractieleider Henk Krol van 50Plus toonde zich verbijsterd: ”Zo ga je niet met mensen om.”
Van Rijn kan zich wel voorstellen dat de PVV teleurgesteld is dat het wetsvoorstel waarvoor zij zich heeft ingezet verdwijnt. ”Maar het gaat om de inhoud.”
Patiënten
Wilna Wind, voorzitter van de patiëntenkoepel NPCF reageert geschrokken. “Hoe ver ben je als maatschappij gezonken als in een wet moet worden vastgelegd dat bewoners van zorginstellingen een schone luier krijgen na een ongelukje? En iedere dag gewassen worden?”, reageert ze. ”Wij moeten ons collectief kapot schamen.”
“Je kan je uiteraard afvragen of verschoning in de wet vastgelegd moet worden. Maar je kan je ook afvragen waarom dit niet standaard gebeurt”, aldus Wind.
Door: ANP/NU.nl
En da’s de bittere grap natuurlijk voor iedereen als zorg afhankelijke geconfronteerd historisch misbruik/ zorgafhankelijkheid het excuus bij het rapport Samson en de hakken in het zand / de kinderbescherming waarbij het excuus welwillend in ontvangst werd genomen door een -door de man zelf geopenbaarde – ambtenaar/opperhoofd van een asielzoekers centrum, zijnde de voorzitter van KLOKK voor PTSS die inderdaad levenslang is.
Het wachten is nog slechts op de boeren die excuus eisen voor het overboord gooien van het boerenfatsoen. 🙂 🙂
Jammer, Corrie, het is er dus maar 1 😉
Moge er spoedig nog minstens eendje komen 🙂
Het was niet mijn bedoeling er geheimzinnig over te doen. De exacte titel wist ik even niet meer – ik heb het boek globaal ingekeken en het teruggezet.
Internet bood uitkomst; – dit staat erover: Geplaatst in: Boeken (over)
Onkuisheid: De Nederlandse biechtpraktijk 1900-1965
Geplaatst in: Boeken (over)
Onkuisheid: De Nederlandse biechtpraktijk 1900-1965
Bron: WBOOKS.nl
In het tijdvak 1900-1965 zijn er in Nederland meer dan 18.500 mannen tot priester gewijd. Tijdens hun studie op één van de vele grootseminaries werden de studenten onder andere geoefend in de moraaltheologische beoordeling van de zonden; het boetesacrament vormde immers een belangrijk onderdeel van de latere beroepspraktijk.
Veelal in het laatste jaar van de opleiding werd bovendien speciaal onderricht gegeven in wat werd genoemd het sextum: het 6e (en 9e) gebod. In die lessen werd uitvoerig aandacht besteed aan alle mogelijke aspecten van de menselijke seksualiteit, opdat de priester in de biechtstoel adequaat kon reageren op de bekentenissen van de gelovigen. Maar ook meer praktische zaken kwamen aan de orde, zoals de wijze van verhoor, de aard van de vermaning, de zwaarte van de penitentie, de adviezen ter preventie van ongeoorloofde wellust e.d.
Gebruikmakend van omvangrijk bronnenmateriaal schetst de historicus René Bastiaanse een genuanceerd beeld van de ontwikkeling van de katholieke seksuele moraal in Nederland tijdens het rijke roomse leven.
Veelal in het laatste jaar van de opleiding werd bovendien speciaal onderricht gegeven in wat werd genoemd het sextum: het 6e (en 9e) gebod. In die lessen werd uitvoerig aandacht besteed aan alle mogelijke aspecten van de menselijke seksualiteit, opdat de priester in de biechtstoel adequaat kon reageren op de bekentenissen van de gelovigen. Maar ook meer praktische zaken kwamen aan de orde, zoals de wijze van verhoor, de aard van de vermaning, de zwaarte van de penitentie, de adviezen ter preventie van ongeoorloofde wellust e.d.
Gebruikmakend van omvangrijk bronnenmateriaal schetst de historicus René Bastiaanse een genuanceerd beeld van de ontwikkeling van de katholieke seksuele moraal in Nederland tijdens het rijke roomse leven.
Mooi voorbeld van knap ingewikkelde realiteiten, die tot in de actualiteit doorspeelt, mijnheer die als jongetje heel goed wist dat hij Bert Smeets heette en geen onteigende en zich onderwerpende Huub 🙂
Jullie relaties tot je ouders en zeker de verhoudingen vanuit de broeders (c.q. de omgeving) tot de ouders en het bespreken (c.q. in de stront trappen van die ouders) zal niet onwaarschijnlijk bij jullie – nog afgezien van de man/vrouw posities binnen die rkk, al was het maar om de economische afhankelijkheid – essentieel anders hebben gelegen als bij ons.
Hebben we toch, en dat dankzij een misplaatst grapje, een aardig stukkie machtsverhoudingen/geweld op tafel, niewaor? 🙂
Vraag: wel ’s nagedacht over het bezit van vrouwen vrouwenhandel of de wijzigingen op de naamgeving o.a. in het Nederlands Recht?
Reken maar dat – zie voorgaand gesprek met Jos – niet slechts de mannenbroeders in kloostergemeenschappen daaronder geleden hebben, maar ook de Gods bruiden.
Met nogal wat geweldadige gevolgen van dien
Vanzelfsprekend mijn zeer grondige verontschuldigingen indien je daar prijs op stelt voor het verhaspelen van je naam tot Bartholomeus, inderdaad een wellicht vervelend ervaring wanneer die wordt gebruikt in internet-communicatie wanneer je daar het bijbehorende gezicht/toon niet ziet/hoort.
En in dit geval gezien wellicht (ook) onteigenings ervaringen mogelijk zelfs knap als knap grof en heel pijnlijk.
Ik hoop dat je in staat bent te kunnen vertrouwen dat dat op geen enkele wijze – zelfs in tegendeel ! – mijn bedoeling was noch is.
’t Zal, hopelijk, niet meer gebeuren, hoewel ik niet garant kan noch wil staan voor het uit mijn vingers floepen van een positieve gewoonte die hoort bij een brede lach in dit geval, die je overigens al knap veel langer kent, desalniettemin…: blijft die verontschuldiging en bijbehorende toezegging.
Ja, ja dat verhaspelen begrijp ik wel (smiley), is ook helemaal geen probleem als je lekker in je vel zit maar ik probeer nu wat meer toe te geven aan mijn triggers. De manipulaties zijn dermate sterk dat je vaak heel goed moet uitkijken hoe je in een bepaalde hoek wordt gezet. Natuurlijk zie ik de vrouw(en) en hoe hun naam (identiteit) worden afgenomen, er is maar een oplossing, krijg de naam van beide ouders…wat te lang?
Vraag: Op internaat gaven ze je ook altijd andere namen????
Antwoord: nee die koos ik zélf, gevolg van nonnen in RKK Kinderbescherming.
Broeder Servatius vroeg hoe heet je (jongetje van 10 jaar). Ik zei: ‘Bert, Bert Smeets’.
‘Ja, Hubertus’, ‘nee broeder ik heet Bert’! ‘Goed dan Huub, luister?????
Onze berichten kruisten elkaar, Bert.
🙂 Gij zult geen misbruik van vrouwen maken.
Toch mooi huh, Bartholomeus, zo’n eendrachtige samenwerking ? 🙂
Ben jij ook Corrie? Ik heet niet Bathelo weet ik veel welke meus je eraan wilt hangen. Op internaat gaven ze je ook altijd andere namen????
Voor de peptalk tijdens de jaarlijkse retraite:
http://www.youtube.com/watch?v=uBoQ0lYLino
Gisteren was ik in een goeie boekhandel. er is een interessant boek uitgekomen dat gaat over de praktijk van het biechten in de jaren 30-65. Het gaat nagenoeg helemaal over seksualiteit.
Je doet er zo geheimzinnig over! Hoe heet dat boek?
Als je toch bezig bent:
http://www.omroepbrabant.nl/?news/1898411023/Ren%C3%A9+Bastiaanse+Priesters+kregen+speciale+lessen+over+alle+vormen+van+seks.aspx
Onkuisheid, de Nederlandse biechtpraktijk 1900-1965
303 blz € 22.95
In het tijdvak 1900-1965 zijn er in Nederland meer dan 18.500 mannen tot priester gewijd. Tijdens hun studie op een van de vele grootseminaries werden de studenten onder andere geoefend in de moraaltheologische beoordeling van de zonden; het boetesacrament vormde immers een belangrijk onderdeel van de latere beroepspraktijk. Veelal in het laatste jaar van de opleiding werd bovendien speciaal onderricht gegeven in wat werd genoemd het sextum: het 6e (en 9e) gebod. In die lessen werd uitvoerig aandacht besteed aan alle mogelijke aspecten van de menselijke seksualiteit, opdat de priester in de biechtstoel adequaat kon reageren op de bekentenissen van de gelovigen. Maar ook meer praktische zaken kwamen aan de orde, zoals de wijze van verhoor, de aard van de vermaning, de zwaarte van de penitentie, de adviezen ter preventie van ongeoorloofde wellust e.d. Gebruikmakend van omvangrijk bronnenmateriaal schetst de historicus Rene Bastiaanse een genuanceerd beeld van de ontwikkeling van de katholieke seksuele moraal in Nederland tijdens het rijke roomse leven.