FAK ZIEK
Maryam Hassouni: ‘ik stop met acteren als industrie niet verandert.
Hassouni, die als 15-jarige doorbrak met haar rol van Dunya in de tv-serie Dunya & Desie, schrijft in haar boek dat ze in haar carrière ook zelf meerdere keren te maken heeft gehad met seksueel grensoverschrijdend gedrag en racisme.
Zwarte lijst
Nu kan ik persoonlijk getuigen van dezelfde cultuur waar vooral angst om de groep te ‘verraden’, debet is aan het buitensluiten van kritische geluiden, klokkenluiders zijn er niet want niemand durft openlijk kritiek te leveren want je wordt gelijk een outsider en het kan je optredens kosten, een festival, radio, film, TV / AirPlay kun je vergeten.
Ik ben daar niet een beetje pissig om, ik ben FAKKING ziek van de anonieme aanvallen en collega backstabbers in deze FAK cultuur industrie, die je isoleren. Ze worden betaald om censuur te plegen of een hoger plekje in de hiërarchie te vinden; het ‘like icoontje’ van FB groepjes steeds diezelfde BN’ers, een heuse plaag. Een handje op de knie van een presentatrice…groot nieuws in media land maar wanneer mensen worden geëxcommuniceerd, buitengesloten hun carrières achter de schermen kapot worden gemaakt dan ‘ziet men het niet’.
Het bewijsmiddel / de tegenhanger van het ‘wat je ziet’ argument’, de commando cultuur aanpak in de theater wereld is tenenkrommend. Zo deden we mee aan de serie ‘de Bokkenrijders. Mijn zoon Ramon had een rolletje gekregen in de serie en hij zowaar een zinnetje mocht uitspreken. Nou, Ramon vond het hartstikke leuk dus wij op de fiets naar Vaals om kleren, props te passen. Toen we aankwamen zagen we verschillende ruimtes waar mensen rondrenden en bezig waren om de filmset voor te bereiden. Toen ik aan iemand vroeg waar wij ons moesten melden voor het pasen van de middeleeuwse kleren wees iemand zwijgend naar een bord dat ik overzien had waarop stond: ‘figuranten’ met een pijl hoe we moesten lopen. De man sprak niet met ons en dat was pas het begin van een aantal incidenten op die set, de Bokkenrijders een jeugdserie, leuk om aan mee te werken maar de commando structuur wordt op zeer onprettig wijze voortdurend uitgedragen door een zinderende hiërarchie waar het leger nog wat van kan leren.
BN’ers mogen zich meer en langer uiten. Chazia Mourali maakte op NPO 1 het helemaal bont door dominant de meeste tijd op te eisen, ratelend ‘die lustige Witwe’ inzette van Frans Lehar, toen de halvering van de katholieke kerkgangers ter sprake kwam. Wat wilt u..minder of meer bekende Nederlanders?
Het is niet de eerste keer dat ik aan de klokkenluider-bel trek, dat deed ik al in 1985, en zeker met stichting ‘mea culpa united’ (MCU in 2010), de stichting die eindelijk gehoor kreeg toen seksueel misbruik van priesters / broeders en zusters in de RKK door de Deetman cie. mochten gaan onderzoeken (ze onderzochten alleen de slachtoffers maar niet de daders) dat heb ik dhr. Deetman in ons eerste gesprek al medegedeeld…en Deetman vond dat niet leuk maar het gebeurde uiteindelijk: geen dader is veroordeelt of aangeklaagd (ook het OM zweeg). De waarheid doet er niet toe in ons land, daarin steun ik Maryam Hassouni, dat iemand voor je opkomt. Dat iemand opstaat voor de waarheid, oprecht zijn of haar mening geeft.
Niemand is opgestaan noch veroordeelt in het Deetman onderzoek. De zwijg cultuur op zijn best, én als je het wel doet sluiten ze je massaal buiten, kudde gedrag..de FAK cultuur is al decennia aanwezig.
Iedereen die nu nog steeds een kritisch woord over de kerk bezigt, wordt niet meer uitgenodigd aan de talk-show tafels zoals gisteren ook bij NPO 1 een door mij zeer gewaardeerde journalist Thijs van de Brink. Hij plooit zaken niet recht zonder zijn geloof af te vallen. Er zitten wel mensen aan tafel die het ‘halleluja’ volkslied van de kerk zingen. Paul van Geest, te gast bij Giovanni Ostiana en Thijs van den Brink sprak Paul (ik ken hem) historische vergelijkingen van de woelige zee waar de kerk zich al eeuwen en vaker heeft moeten redden?? (met geweld toch Paul?). Nu hebben ze wel erg veel handen aan het zinkend vlot gebonden om te redden wat er te redden valt. Nou, dat wordt een geld kwestie en dat heeft de kerk maar ze gelooft er zelf ook niet meer in.
Ik werd bij Pauw en Witteman al in 2010 door iemand aan tafel afgeklopt daar ik de kerk aanviel (?) naderhand bleek uit de feiten dat de kerk een probleem had met seksueel overschrijdend gedrag…ik herinner u: Deetman conclusie uit zijn rapport: 1o.000 tot 20.000 SLACHTOFFERS SEKSUEEL MISBRUIK, EN VOOR U HET VERGEET…HET BETROF KINDEREN. ?
Wat Maryam Houssouni naar voren brengt is karakteristiek voor de muziek, acteer en media entertainment industrie. Ik hoef u niet te herinneren aan de boze ‘VOCICE’, onthullingen en hier betrof het niet kinderen, die zoals ik achter vier muren in een afhankelijkheidsrelatie situatie terecht kwamen. Niemand kwam voor je op, ook Christelijke broeders niet, het OM, laat staan de media, die schreven over malversaties op het franciscaanse internaat te Bleijerheide maar ‘dat was maar het topje van de ijsberg’, sprak een OvJ en geen woord over kindermisbruik of het dagelijkse geweld. Geen woord? Fak!
‘Geen detective’
Het voorval in het theater staat niet op zichzelf, maakt Hassouni duidelijk in haar boek. Ze schrijft over pesterijen, intimidatie en grensoverschrijdend gedrag in haar latere carrière, onder meer op de set van een tv-serie die nu nog steeds loopt. “Het is geen Cluedo, ik heb geen detective geschreven”, zei ze bij Khalid & Sophie.
Maryam Hassouni: ‘Ik stop met acteren als industrie niet verandert’
oh ja ik stop met liedjes schrijven als de radio al die kut muziek blijft herhalen die we al duizend maal gehoord hebben!