Wie heeft de macht

Tot slot. 
Bovenstaande (niet gepubliceerd deel uit verweerschrift pastoor Schafraad) rechtvaardigt mijn verzoek aandacht te besteden de houding en manier van kijken en interpreteren van klagers.

We kunnen in ieder geval de gebeurtenissen na 3 februari aantonen dat er opgeklopte berichtgeving is, vervorming van de waarheid.

Dezelfde factoren wil ik aanwijzen betreffende de drie klachten.

Wie heeft de macht?
Wanneer we Bert Smeets en de klagers de macht geven, is mijn situatie verloren.

Zij zullen gesteund door de publieke opininie mij met pek overladen en dwingen te vertrekken ook als de commissie door hun ongegrondverklaring zonder schuld achten.

De bisschop zullen ze ook aanpakken. Bert Smeets heeft al eens gezegd dat mgr. Wiertz weg moet.
We moeten niet alleen zoeken naar ontkrachting van de verwijten van de klagers, Bisschop en de commissie moeten bepalen wie de macht heeft.
Via persberichten van bisdom kan veel macht worden teruggehaald.
Het bisdom kan krachtig laten zien dat ik van onbesproken gedrag ben en dat vier onvolwassen mannen mij wel (tijdelijk) mijn goede naam kunnen afnemen maar de bisschop heeft meer macht”

Pastoor Jan Schafraad

WIE HEEFT DE MACHT (door Bert Smeets)

De kerk had de macht, eeuwenlang! Had morele macht, en heeft die verloren. Niet dat de kerk geen macht meer heeft, nee dan was dit zogenaamde proces voor ons op de brandstapel geëindigd. Wat veel interessanter is wie de machtsvraag stelt, diegene die daar ook het meest mee bezig zijn, hebben er het meest baat bij en behoefte aan. Gelukkig is  iets van die macht van de kerk gebroken, ze zullen het niet leuk vinden maar de sadistische wijze waarop we zijn opgevoed kende geen weerga en speelt geen enkele rol in dit ‘proces’ want het geweld, het machtsmisbruik mocht immers niet onderzocht worden, dus wij worden wel een beetje onpasselijk dat meneer pastoor deze machtsvraag stelt wanneer deze mensen zichzelf die macht hebben toegekend en….heeft handig van die macht gebruik gemaakt door de politiek buiten schot te stellen. Het is voorbij hun oude macht, en Goddank hebben wij daar een steentje aan bijgedragen. Dat is in ieder geval mijn houding.

Bovendien is het een irreële vaststelling daar wij geen werkelijke macht bezitten. Dat de landelijke media achter ons aanzit zou kunnen wijzen dat wij in een open democratie leven, en geen censuur kennen. De biecht is zo’n censuur instrument, hiermee controleerden zij alle lagen in de samenleving, kinderen werden niet beschermd tegen misbruik en geweld want dat werd door de biecht weggebeden. Ook op Bleijerheide, neem nu broeder Lebuinus, biechtend over zijn verslavend masturbatie gedrag kwam hij bij pater Landric (seksepietje) die zelf kinderen misbruikte.

Bisschop en de commissie moeten bepalen wie de macht heeft??

Vreemd deze opmerking van pastoor Schafraad. Hij gebruikt andermaal het woord macht, niet de causale verbanden, het Deetman rapport dat onvolledig maar wel het vernietigen van de archieven erkent, de verhalen over seksepietje, bulletje, Servatius, Leonardus, Jacobus, Valentinus, de vuisten van Alphons, het recht dat uitgesproken dient te worden is aan de orde maar daar hecht Schafraad geen waarde aan, nee macht de bisschop en commissie moeten die gebruiken want die MACHT hebben ze zichzelf toch toegekend in al die procedures, ‘ nu gebruikt die‘ smeekt Schafraad anders…….(hij heeft een door zijn parochie betaalde advocaat)

Dit is meneer pastoor zijn houding: gebruik de macht, en dan wil hij het over onze houding hebben. Ja, onze houding is dat wij ons niet nog een keer in een hoek laten drijven, en als meneer pastoor het verleden als richtsnoer gebruikt, even een reality check bij de psych gaan halen, ik herhaal de ouwe goeie roomse tijd is voorbij. Laten we dit vieren.

Manier van kijken, interpreteren of wij opzettelijk, met voorbedachte rade iemand willen beschadigen, zomaar terwijl pastoor Schafraad weet hoe ik al jaren voor de grote onthullingen in 2010 bij hem over de vloer kwam om dit thema te bespreken. Heb ik toen een hetze gevoerd? Had ik toen een manier van kijken, interpreteren die Schafraad veroordeelde? Nee, hij was zeer geïnteresseerd in mijn woorden, houding, beweegredenen, geen probleem nooit geweest want ik heb niks te verbergen hoewel hij me op een stil moment vroeg:’ Wat weet je van mij’?

Jan Schafraad kijkt met zijn manier van kijken de andere kant op, opzettelijk want hij heeft het argument van de verdraaiing later erbij gehaald toen de strijd heviger werd en wij onze verhalen kracht bij zetten. Hij was verbaasd zoals alle geestelijken in de top hiërarchie van de kerk, ze waren geschokt, boden honderdmaal excuses aan, hoe vreselijk: ‘het grondpersoneel’, sputterde bisschop de Korte; de molenstenen riep Wiertz opgeklopt, nichts gewusst zei de kardinaal in ruste. Nee, Schafraad had nooit iets gehoord, gezien, tot het interview in de Limburger opeens waren daar seksepietje en de broeder waar jongetjes hun broek moesten laten zakken. Ja, voortschrijdend inzicht hoorde ik iemand zeggen, nou dan moet je die andere 17 broeders uit het engelen dossier ook noemen die schrijden ook voort in het geheugen van zestig jongens. We hopen dat Schafraads selectieve herinneringen niet verdraaid of gemanipuleerd zijn tegen mij kon hij in ieder geval seksepietje (pater Landric volgens de verdraaing van Nikki van der Naald in de Limburger, zij schrijft broeder seksepietje) hij kon het niet bevestigen, wist nergens van. Nooit iets gehoord!!

Mea Culpa’s machtige voorzitter zijn conclusie is dan ook simpel Jan Schafraad liegt. Gij zult niet…..meneer pastoor!

Donder, bliksem en andere duivelse stemmen

Anita belde ‘dondert het ook zo bij jullie’? In Maastricht dondert het heel veel de laatste tijd maar tot nu toe geen spatje regen of vloekende Wodan goden aan de hemel. Wel stond ik net met iemand in het park te praten en plotseling schoof een koele, stoffige wind aan ons voorbij…zou het toch nog gaan donderen, bliksemen en vele andere duivelse stemmen gaan horen? Gelukkig, de donder en bliksem trok langs Bunde en Maastricht noordwaarts. De voorzienigheid hield een oogje in het zeil. Gaan de windduivels loos in de rest van het land, treden ze uit met Wodan en zijn dodenleger dat rondtrekt, huizen in lichterlaaie zet en onheil over de brave burgers in dit land brengt. “Het geld moet rollen’ hoorde ik Wodan roepen en ‘de meisjes moeten zich melden‘!!

Deetman onderzoekt de meisjes dat zou naar mijn inzicht beter Goedele (ik blijf fan van Goedele Liekens) denken, she’s the right woman on the right place en  en dan gelijk internationaal want we vergeten maar steeds dat RKK een internationaal regime kent, met vele vertakkingen en netwerken in de hoogste en laagste kringen.

Goedele kom ons landje redden, dan zou ik mezelf alsnog melden want na twee jaar heeft de kerk geen dossier  van mij, geen claim of klacht; er is maar een klacht en dat is een collectieve klacht tegen de kerk, zij zijn als instituut verantwoordelijk hun daders gaan daarbij tot nu toe vrijuit. Wodan doe je werk!!!

We hebben niks aan klokk nep zusters die oproepen doen, deze tearjerker Magdalena’s die de arme kindjes van Bunde nog steeds aan haar voorbij ziet trekken. Ja, ik zat er tussen in 1960 bij de Franciscanessen en ze duwden iedere ochtend de brinta door je strot terwijl orgelklanken uit de kapel opstegen, op de achtergrond werd gebeden.

Aan de kant stonden de moeders en vaders zij baden mee, keken toe hoe hun grut werd bijgevoerd weg van de mijndampen die bloemkool en vette jus op tafel serveerden terwijl de mijn-ingenieurs en pastoors de grote winsten in de gaten hielden. De heilige Barbara, patrones (beschermheilige) van de mijnwerkers, haar lelijke standbeeld stond  precies in het midden van onze straat (Burgemeester Beckerstraat te Landgraaf)  en zag toe op brand en bliksem, beschermde menigeen van de ondergang, hoe ironisch, hoe al die mijnwerkers naar beneden de koel afdaalden, in het pikkedonker van de mijn werkten ze 12 uur, 14 uur per dag en de moeders baarden bovengronds in de wonderbaarlijke afwezigheid van de vaders op gezag van de kerk vele kindjes, wie beschermde deze kinderen / jongens / meisjes. De arbeiderswijken puilden uit van het ontuig die toen nog op straat konden spelen waar altijd wel een paar kindjes pater konden worden of non, mocht je je een beetje raar voelen. De ‘koel’geschiedenis wie vertelt haar ware verhaal. Deetman? De kerk?  De klokk oproepen, wilt u een foto? En dan, namen…ga toch op het kerkhof kijken als je geluk hebt staat bij de canonieke naam nog een familie naam, de bruiden van Christus rusten in vrede maar ik hoor nog de kindjes roepen met pap in je mond..’zuster maak me los, bevrijd mij van deze ketens’, zelfs als zoon van een politieman had je geen privilege je werd vast gebonden in een baby bedje: eerst vet worden, we houden je wel klein. Het leidmotief van een organisatie die ver verheven boven iedere wet staat, en die je met hun eigen procedures willen kneden. Als ondergrondse mollen komen zij tevoorschijn, ze bellen of je informatie hebt over een specifiek internaat. Dat ze verschrikkelijke dingen hebben meegemaakt maar geen namen meer kunnen herinneren of ik even wat namen wil doorgeven???? Anderen willen weten welk werk ik doe, waar ik het recht vandaan haal Gods schepping aan te klagen en gaat u maar door. De van Oostens die geen excuses aanbieden, deze koude adder in een emmer snot suggereert veel maar zegt niets, met naast hem de gevoelige pastoor die het allemaal aanhoort… hoe doorzichtig.

Laten we veel pap eten! Zeg maar dag tegen de Magdalena zusters, zij zullen net zoals de paters en broeders beschermd worden…10.000-20.000 meisjes slachtoffers en vele onbegrijpelijke reacties van Wim en de zijnen.

 

 

Petitie

Vandaag even graag uw solidariteit betreffende de situatie in de geestelijke gezondheid. Ook wij hebben hiermee te maken, en ook wij hebben dit bijltje op ons neer zien dalen, en ook nu bepaalt het geld wie de macht heeft en wie overleeft. Ik steun hierbij Judith die ons als therapeute kosteloos heeft geholpen bij de 350 jaar doofpot-protestactie in 2010 te Roermond, mensen heeft opgevangen die voor het eerst in het openbaar bekend maakten dat misbruik in de RKK decennia lang verzwegen werd. Nu voor uw mening hoeft u niet bang te zijn, maar blijkbaar wel voor de polisvoorwaarden of andere regels die in ons geval de kerk heeft samengesteld en beslissen over erkenning en waarheid. Die waarheid is dat mensen steeds opnieuw moeten buigen voor organen, instituties die uw heil en het liefst uw hersens willen controleren.

Het woord is aan Judith!

CZ heeft het kort geding tegen Europsyche gewonnen met de voorwaarden in hun polisvoorwaarden dat een psychiater het hoofdaandeel van de tweedelijns behandeling moet doen en Hoofdbehandelaar moet zijn.  Hoe dan ook betekent dit veel voor alle mensen werkzaam in de ggz. Dit is een onmogelijk haalbare kaart! Er zijn te weinig psychiaters. Ook andere instellingen zullen hierop gecontroleerd gaan worden. Ook vrijgevestigde psychotherapeuten.

Daarbij betekent de uitspraak uiteraard veel voor mij persoonlijk en mijn gezin. Ik heb het afgelopen jaar voor niets gewerkt en kosten gehad aan huur en kinderopvang.  Dat is uiteraard ook vreselijk. Toch denk ik dat wat er nu gebeurt al langer in de lucht hangt zoals vraagstukken rondom dbc declaratiewijze en hoe er bezuinigt kan worden etc. Ik denk ook dat het gooed is dat eea nu scherp gesteld wordt. De aanpak nu ervaar ik wel als vrij agressief om een zorginstelling te laten sneuvelen! Maar zelfs dat is misschien wel goed want er is heel wat in beweging. Bewegen jullie mee en willen jullie mij helpen? Er is een comité opgericht ’zorgen in de ggz’ wat ook al onder de aandacht is bij de politiek! Hoe meer mensen zorgen uitspreken, hoe meer invloed!

Onze oproep:

Het is heel belangrijk om nu met elkaar in actie te komen. De politiek en de media hebben naar ons comité toe gereageerd en daarvoor zijn nu onderstaande acties van zeer groot belang! Dit moet in gang worden gezet vanwege te verwachten Kamervragen die gesteld gaan worden! Reacties via de onderstaande linken worden NIET gepubliceerd en vertrouwelijk gebruikt!

* Cliënten en zorgprofessionals van EuroPsyche. Onderteken de doelstellingen van zorgen om de GGZ als een ‘petitie’ voor de politiek:http://zorgenomdeggz.nl/doelstelling/

* Cliënten en zorgprofessionals van EuroPsyche. Meld de schade en het leed die de uitspraak van de rechter in jouw persoonlijke situatie heeft teweeg gebracht op: http://zorgenomdeggz.nl/meldpunt/ Wees duidelijk en concreet! Vermeld de economische schade maar ook de psychische schade. De nu geleden schade en de schade die in de nabije toekomst te verwachten valt. Wacht er niet mee! Uiterlijk op dinsdag 22 mei moeten wij als comité deze informatie hebben aangeleverd bij leden van de Tweede Kamer.

* Cliënten en zorgprofessionals in het algemeen. Spreek u uit over de werkwijze in de GGZ (in het algemeen) m.b.t. de betrokkenheid van de psychiater bij de behandeling. Dit om de eis van CZ, en in de toekomst waarschijnlijk ook van andere verzekeraars, gefundeerd ongegrond te kunnen verklaren.http://zorgenomdeggz.nl/meldpunt-werkwijze/

Ook burgers mogen hun steun betuigen. Roep dus ook alle familie vrienden en kennissen op om de doelstelling te ondertekenen. 100 stemmen maken geen indruk 1000 stemmen maken weinig indruk, maar 10.000 stemmen begint indruk te maken. Laat van je horen!

Je kan de link gebruiken om door te sturen naar cliënten, collega’s, familie en vrienden om hen zo duidelijk op de hoogte te brengen van de acties die nu nodig zijn!

Alvast bedankt!!!!

Judith

Paarsrechts

De commissie-Deetman roept vrouwen die in hun jeugd binnen katholieke instellingen zijn misbruikt op zich te melden. De oproep is aan vrouwen die seksueel zijn misbruikt, maar ook aan slachtoffers van psychisch of fysiek geweld door geestelijken.

De commissie-Deetman begint binnenkort aan het onderzoek dat specifiek gericht is op het misbruik van meisjes binnen de katholieke kerk sinds 1945. Het onderzoek wordt verricht in opdracht van de Tweede Kamer en de katholieke kerk.

reactie MCU: Kan het niet specifiek door vrouwen worden onderzocht, al die macho Deetmannen die  nu huilerig roepen dat de meisjes onderzocht dienen te worden?? In 2010-2011 deed niemand behalve MCU haar mond hierover open, de macho’s zwegen, en ook de vrouwen die aan tafel zaten bij Deetman zwegen, ik noem ze even voor het gemak mijn Magdalena Sisters. Nu wordt het psychische en fysiek geweld onderzocht dat blijkbaar eerst niet mogelijk was bij de jongens want die slaan elkaar zelf ook flink op de zak. Blije boodschapper Wim Eijk vond dat allemaal erg schadelijk voor de goede naam van de kerk, dit geruzie en nu gaat alsnog zijn goede naam teloor. De meisjes, bisschoppen en kardinalen zijn dol op nonnen, het zijn de ultieme moeders, ze doen wat ze gevraagd wordt.

Met die imago gaat het een beetje als Groenlinks nu, maar dan Paarsrechts die even de verkeerde publiciteit genereerden en wilden voorkomen???. En dit allemaal in opdracht van de Tweede kamer en de katholieke kerk. Waar bemoeien zij zich toch mee? Je begint toch langzaam de ballenkriebels te krijgen van zoveel bemoeienis naar een collectieve zedenzaak door deze opgewonden mannen club. Robert M. gooit met water, nu de kerk haar wijwater nog even sprenkelen en we kunnen weer braaf vooruit.

Na twee jaar op deze heiige morgen deze oproep te lezen voelt alsof de gescheiden klassen van toen, in de kerkbanken waar vrouwen en mannen op verschillende plaatsen lieten plaatsnemen en alleen vanuit je ooghoek naar het buurmeisje vooraan kon spieden, roept een gevoel van intense nostalgie op. Goedemorgen Nederland…oh ja mevrouw ex-kandidaat CDA Toorenburg, u had specifieke vragen gesteld over de afstandsbaby’s? Dhr. Opstelten is echt demissionair, en laat niets van zich horen over uw vragen. Komt er over twee jaar een apart onderzoek naar deze groep? De afstandsgroep?

Kan mijn zusje haar verhaal kwijt over het schrobben van het kolenhok, de muren moesten wit zijn, haar straf om in een donkere kolen kelder de hele dag opgesloten te zitten met een kwast die de zuiverheid des non moest symboliseren, mogen wij jongens dan specifiek onze opsluitingen, geweld alsnog opsturen? Zonder kwast! Naar wie?

 

 

OM versus RKK geweld en de stilte erna

geachte Dames / Heren  (brief geschreven 24 Aug 2011)
Hierbij vraag ik uw aandacht voor het navolgende.
Het is de statutaire doelomschrijving van MEA CULPA UNITED om misstanden, zoals mogelijk gespeeld hebben in de kwestie Heel, St Anna, St Maria ter Engelen, en andere RK instellingen, aan het licht te brengen.
Ons heeft informatie bereikt dat er mogelijk op grote schaal Luminal (een kalmeringsmiddel dat bij overdosering dodelijk is) is gebruikt en mogelijk van invloed kan zijn geweest op het overlijden van de slachtoffers in deze zeer trieste zaak.
MEA CULPA UNITED verzoekt het Openbaar Ministerie:
–      Om MEA CULPA UNITED in deze zaak aan te merken als belanghebbende, als bedoeld in de wet;
–      Om in overleg te treden omtrent de beschikbare informatie betreffende het gebruik van Luminal;
–      Om het gebruik van Luminal, hetgeen mogelijk met het overlijden in verband staat, in het strafrechtelijk onderzoek te betrekken;
–      DNA-onderzoek in overweging te nemen zodat het gebruik van Luminal (of mogelijk andere stoffen) kan worden onderzocht c.q. achterhaald.
Graag ben ik bereid tot overleg.
Met vriendelijke groet,
B. Smeets
Voorzitter stichting MEA CULPA UNITED