Mea Culpa…kinderen in religieuze instituten

Kinderen in het religieuze instituut Santa Maria della Providenza, Italië, vertelden dat er veel geweld voorkwam in dit instituut.

Zo werden ze aan de haren getrokken, op het achterhoofd geslagen, geschopt en op hun handen geslagen met pantoffels. De nonnen dwongen de kinderen te zwijgen over het geweld en namen mobiele telefoons in om foto- en video-opnamen te voorkomen.

Zijn de tijden verandert in de katholiek kerk, een mea culpa bekentenis maar zonder consequenties zoals in Nederland waar volgens de Cie. Deetman 10.000 tot 20.000 slachtoffers genoteerd stonden zonder één dader  te hebben aangehouden. Wij, stichting mea culpa (MCU) deden dat wel maar de commissies met ‘onafhankelijke deskundigen’ hielden het intern, zo kon Deetman zijn heilig, zendingswerk volbrengen.

Wel slachtoffers…geen daders.

Een non van 55 jaar uit Madagaskar, die de leiding had over de kantinedienst, zit in voorlopige hechtenis. De verblijfsverboden zijn voor de moeder-overste van 81 jaar oud, een 51-jarige non die ook uit Madagaskar komt en ook werkzaam was in de kantine, en een 48-jarige non uit de Filipijnen die werkte bij de naschoolse opvang in het centrum. Zijn mogen alle drie niet verblijven in Campanië, de regio waar Napels de hoofdstad van is. Een lokale straf voor deze eerbiedwaardige prijzen winnende non (moeder-overste in 2021 nog werd verkozen tot “Ischitana van het jaar”, een onderscheiding die haar werd uitgereikt door de plaatselijke krant Il Golfo.

Kan zij overgeplaatst worden naar het klooster van de vrouw van DUTROUX , die de honden wel te eten gaf en kinderen liet verhongeren. De kerk met haar eigen canoniek recht kan zijn gang gaan en zelf de strafmaat bepalen….??? Heerlijk zo’n slager!

De paus-bazen, religieuze  instellingen blijven een macht binnen de staat waar ook de nodige daders beschermd worden. Goedemorgen Nederland zijn we we weer terug bij af? En…gaan we er weer naar kijken?

Wanted: Love (album)

Wanted: Love

before Christmas is coming…what it is you want?

https://bertsmeets.bandcamp.com/album/wanted-love

an eight track album full of love for 7 €

wow!?

(u hoeft niet snel naar de winkel want kan online meteen geregeld worden…klik boven op de link)

Nr 1

‘Wanted Love’

Song uit mijn ‘eerste Heerlense periode’, met Hole and Corner

Ik begin met de zwaarste eis van de liefde die niet gehoord, noch beantwoord kan worden…

life’s all but a catch (if) you gotta change the map’.

Nr. 2

‘Making Love Again’

een teloorgegaan hippie sentiment wat door een Spaanse vriendin, Andrea Abellán, tot leven gewekt werd toen zij op een love-cruise ging werken en vroeg of ik voor de crew een lied wilde schrijven….aldus geschiedde.

overigens een oproep aan alle generaties tegen de hoogmoed-waanzinnige types die moorden, stelen, annexeren, een oorlog beginnen zoals Putin en zijn Stalin Sovjet kliek…geen voorbeeld voor niemand doch een hardnekkig virus.

(better say the word again peace, peace, peace love, love, making love, making love, peace again

Nr. 3

NEVER LET LOVE DOWN..

Na ‘Making Love Again’, pende ik gelijk ‘Never Let Love Down’, en mijn eigen situatie vergelijk met die van mijn zoon, die getrouwd en een vaste ‘eeuwige’ relatie aanging doch bleef mijn ‘hippie optimisme’ trouw, vrijheid en liefde is niet te koop.

‘You and I, we and them digging for the planet love, be my guide, be as wise to be part of everyone peace, peace….’

Nr. 4 

(Positive) Inside Information

werd als singel alleen in België gedraaid (studio Brussel) met voorwoord van Bo Diddley en toen voelde Nederland zich gepasseerd en was ‘Inside Information’, ‘banned’, in Nederland.

(‘Make your own decision, you’re not decoration)

Nr. 5

‘Where I Am’

Dit lied schreef ik thuis in onze serre als 15 jarige beroeps-puber. Mijn zus Marie-Therese stelde voor om het te zingen in een kerkkoor te Heerlerbaan waar zij zich bij aangesloten had vanwege de knappe jonge, te vroeg overleden dirigent.

Zij durfden het aan om ‘Where I am’, in een beat-mis uit te voeren, bleek een succes. Een song van een gedesoriënteerde puber met een volwassen blik!

Nr. 6 

‘Foolish Runaway’

met een maffe openingszin: ‘in darkness I wake up with the sun in my head’.

Nr. 7

“Teach Him, Again’,

Hallo, arme broeders van Bleijerheide, die de liefde van Jezus op wel een heel merkwaardig manier lieten blijken’: ‘children came out of the school, jump and shout far away in the sky’, maar gehoord werd je niet (omerta)!

Nr. 8

‘Freedom of love’

The Clan, life succes lied: ‘who needs love, drifting like chocolate’? ‘Are you free absolutely free of sun and moon slavery’, is niet geschikt voor de Nederlandse ‘voice’ markt!

Bandcamp track ‘Loosen Up’, singer-songwriter Bert Smeets

lyrics

LOOSEN UP

When I’m down I need your touch
Spinning round a crazy world
for I’m loosen up, loosen up

Babe I’m tired of filling up
love affairs with a stupid crush
Loosen up

I’m losing my mind! Losing, losing, losing my mind
Can I make it right oh can I make it, can I make it right

We all do need support it’s true
But I don’t aim to stick like glue
I’m Loosen up

I’m losing my mind! Losing, losing my mind
Can I make it right, can I make it Ah! right

Ain’t no game for eternal luck
Eating cherries with the apple God

words / music Bert Smeets.

 

Fak

Onlangs reageerde ik op het boek ‘WAT DE FAK’ van Maryam Hassouni vandaag moet ik enkele kritische kanttekeningen plaatsen bij haar motivatie toen ze aan NU.nl liet weten:

“Vorig jaar september, midden in in de coronapandemie, werd ik me ineens bewust van mijn sterfelijkheid”, vertelt Hassouni in gesprek met NU.nl. “In het nieuws werd gemeld dat mensen overleden. Zolang ik leef, kan ik de regie in handen houden, dacht ik. De industrie heeft me de afgelopen twee decennia monddood gemaakt. Met mijn boek wilde ik mijn uitgegumde stem met terugwerkende kracht herstellen.”

Prima, met terugwerkende kracht getuigd in ieder geval van persoonlijkheid en Maryam’s uitgegumde stem, blijft hoorbaar mits..niet alleen haar sterfelijkheid een rol speelt, ook tal van andere acteurs en onwillige medewerkers van het ‘commando /  pikorde systeem dat vele malen erger is dan in het leger, voortdurend wordt je op je plaats gewezen en wanneer je ‘niet in je broekje laat kijken’, dreigt er ontslag.

Je zult je onderwerpen aan een hectische, domme rangorde want helaas de human ego-drive met al zijn aspecten blijft, ook onder acteurs, muzikanten, figuranten aanwezig want als iets sterfelijk is dan is het je ‘uitgegumde stem’ als je deel wordt van de krachten in een top-down commando hiërarchie’. De TV wereld wil lachen, veel lachende BN’ers maar zijn bang voor mensen met talent zoals Maryam.

Doch van bovenaf ingrijpen???? kan juridisch niet of je moet aantonen dat er racistische motieven in het spel zijn, aanrand-verkrachting-sporen. De Tweede kamer bemoeit zich niet met theater roddels, vooroordelen of andere kleingeestige machinaties, de kliekgeest is altijd aanwezig op iedere set, bij ieder optreden / programma / talk-show. Gisteren schreef ik over de top-down sfeer op de set van de TV serie de Bokkenrijders waar ik met mijn zoon maanden aan hebben meegewerkt, twee rijen bij het eten, drinken waar acteurs en figuranten gescheiden hun maaltijd of broodje konden nuttigen. Toen er kritiek kwam van de figuranten, opmerkingen heen en weer vlogen over elkaars  eten, werd de rijen verder uit elkaar geschoven en konden wij geen commentaar meer leveren!!??

Laat iedere stem gehoord worden tal van artiesten lijden nog steeds aan de media-hokjesgeest / exclusivisme aangezwengeld door de industrie, die haar racistische, seksistische belangen wil beschermen. Het zijn altijd dezelfde BN’ers, die hun onbenullige praatjes kunnen promoten, want als je iets te vertellen heb staan anderen het in de doofpot te duwen; en nogmaals ik wordt al sinds 1985 met de regelmaat van de klok geëxcommuniceerd maar dat is normaal in het zuiden, dat hoort bij onze belachelijke zwijg cultuur.

De kliek bepaalt want van collega’s moet je het niet hebben…desalniettemin laat je nooit monddood maken.

Fak!

Living my life

 

 

 

Muziek, acteer, theater een zieke media cultuur industrie

je mag op straat spelen….

FAK ZIEK

Maryam Hassouni: ‘ik stop met acteren als industrie niet verandert.

Eindelijk een statement dat er toe doet. Maryam Hassouni speelt niet meer in films en tv-series zolang “de industrie niet wil veranderen”. Dat zei de 37-jarige actrice in het BNNVARA-programma Khalid & Sophie, waar ze te gast was om te praten over haar boek Wat the fak. Daarin stelt ze onder meer grensoverschrijdend gedrag in de theater- en filmwereld aan de kaak.

Hassouni, die als 15-jarige doorbrak met haar rol van Dunya in de tv-serie Dunya & Desie, schrijft in haar boek dat ze in haar carrière ook zelf meerdere keren te maken heeft gehad met seksueel grensoverschrijdend gedrag en racisme.

Zwarte lijst

Nu kan ik persoonlijk getuigen van dezelfde cultuur waar vooral angst om de groep te ‘verraden’, debet is aan het buitensluiten van kritische geluiden, klokkenluiders zijn er niet want niemand durft openlijk kritiek te leveren want je wordt gelijk een outsider en het kan je optredens kosten, een festival, radio, film, TV / AirPlay kun je vergeten.

Ik ben daar niet een beetje pissig om, ik ben FAKKING ziek van de anonieme aanvallen en collega backstabbers in deze FAK cultuur industrie, die je isoleren. Ze worden betaald om censuur te plegen of een hoger plekje in de hiërarchie te vinden; het ‘like icoontje’ van FB groepjes steeds diezelfde BN’ers, een heuse plaag. Een handje op de knie van een presentatrice…groot nieuws in media land maar wanneer mensen worden geëxcommuniceerd, buitengesloten hun carrières achter de schermen kapot worden gemaakt dan ‘ziet men het niet’.

Het bewijsmiddel /  de tegenhanger van het ‘wat je ziet’ argument’, de commando cultuur aanpak in de theater wereld is tenenkrommend. Zo deden we mee  aan de serie ‘de Bokkenrijders. Mijn zoon Ramon had een rolletje gekregen in de serie en hij zowaar een zinnetje mocht uitspreken. Nou, Ramon vond het hartstikke leuk dus wij op de fiets naar Vaals om kleren, props te passen. Toen we aankwamen zagen we verschillende ruimtes waar mensen rondrenden en bezig waren om de filmset voor te bereiden. Toen ik aan iemand vroeg waar wij ons moesten melden voor het pasen van de middeleeuwse kleren wees iemand zwijgend naar een bord dat ik overzien had waarop stond: ‘figuranten’ met een pijl hoe we moesten lopen. De man sprak niet met ons en dat was pas het begin van een aantal incidenten op die set, de Bokkenrijders een jeugdserie, leuk om aan mee te werken maar de commando structuur wordt op zeer onprettig wijze voortdurend uitgedragen door een zinderende hiërarchie waar het leger nog wat van kan leren.

BN’ers mogen zich meer en langer uiten. Chazia Mourali maakte op NPO 1 het helemaal bont door dominant de meeste tijd op te eisen, ratelend ‘die lustige Witwe’ inzette van Frans Lehar, toen de halvering van de katholieke kerkgangers ter sprake kwam. Wat wilt u..minder of meer bekende Nederlanders?

Het is niet de eerste keer dat ik aan de klokkenluider-bel trek, dat deed ik al in 1985, en zeker met stichting ‘mea culpa united’ (MCU in 2010), de stichting die eindelijk gehoor kreeg toen seksueel misbruik van priesters / broeders en zusters in de RKK door de Deetman cie. mochten gaan onderzoeken (ze onderzochten alleen de slachtoffers maar niet de daders) dat heb ik dhr. Deetman in ons eerste gesprek al medegedeeld…en Deetman vond dat niet leuk maar het gebeurde uiteindelijk: geen dader is veroordeelt of aangeklaagd (ook het OM zweeg). De waarheid doet er niet toe in ons land, daarin steun ik Maryam Hassouni, dat iemand voor je opkomt. Dat iemand opstaat voor de waarheid, oprecht zijn of haar mening geeft.

Niemand is opgestaan noch veroordeelt in het Deetman onderzoek. De zwijg cultuur op zijn best, én als je het wel doet sluiten ze je massaal buiten, kudde gedrag..de FAK cultuur is al decennia aanwezig.

Iedereen die nu nog steeds een kritisch woord over de kerk bezigt, wordt niet meer uitgenodigd aan de talk-show tafels zoals gisteren ook bij NPO 1 een door mij zeer gewaardeerde journalist Thijs van de Brink. Hij plooit zaken niet recht zonder zijn geloof af te vallen. Er zitten wel mensen aan tafel die het ‘halleluja’ volkslied van de kerk zingen. Paul van Geest, te gast bij Giovanni Ostiana en Thijs van den Brink sprak Paul (ik ken hem) historische vergelijkingen van de woelige zee waar de kerk zich al eeuwen en vaker heeft moeten redden?? (met geweld toch Paul?). Nu hebben ze wel erg veel handen aan het zinkend vlot gebonden om te redden wat er te redden valt. Nou, dat wordt een geld kwestie en dat heeft de kerk maar ze gelooft er zelf ook niet meer in.

Ik werd bij Pauw en Witteman al in 2010 door iemand aan tafel afgeklopt daar ik de kerk aanviel (?) naderhand bleek uit de feiten dat de kerk een probleem had met seksueel overschrijdend gedrag…ik herinner u: Deetman conclusie uit zijn rapport: 1o.000 tot 20.000 SLACHTOFFERS SEKSUEEL MISBRUIK, EN VOOR U HET VERGEET…HET BETROF KINDEREN. ?

Wat Maryam Houssouni naar voren brengt is karakteristiek voor de muziek, acteer en media entertainment industrie. Ik hoef u niet te herinneren aan de boze ‘VOCICE’, onthullingen en hier betrof het niet kinderen, die zoals ik achter vier muren in een afhankelijkheidsrelatie situatie terecht kwamen. Niemand kwam voor je op, ook Christelijke broeders niet, het OM, laat staan de media, die schreven over malversaties op het franciscaanse internaat te Bleijerheide maar ‘dat was maar het topje van de ijsberg’, sprak een OvJ en geen woord over kindermisbruik of het dagelijkse geweld. Geen woord? Fak!

‘Geen detective’

Het voorval in het theater staat niet op zichzelf, maakt Hassouni duidelijk in haar boek. Ze schrijft over pesterijen, intimidatie en grensoverschrijdend gedrag in haar latere carrière, onder meer op de set van een tv-serie die nu nog steeds loopt. “Het is geen Cluedo, ik heb geen detective geschreven”, zei ze bij Khalid & Sophie.

Hassouni heeft ook kritiek op clichématige keuzes in de tv- en filmwereld. Ze wil meer aandacht voor thema’s als racisme en kansenongelijkheid, vertelde ze bij Khalid & Sophie: 

Maryam Hassouni: ‘Ik stop met acteren als industrie niet verandert’

oh ja ik stop met liedjes schrijven als de radio al die kut muziek blijft herhalen die we al duizend maal gehoord hebben!