Gods schaduwrijke jachtvelden (open brief aan Koepelkerk)

Gods schaduwrijke jachtvelden

Open brief aan bestuur Koepel kerk, Maastricht.

Helaas we kennen ons niet, en toch vinden we wat van elkaar. U beweert dat wij de naam van uw voorzitter pastoor Jan Schafraad in de openbaarheid hebben gebracht, dat we respect verdienen maar dat u ondertussen geld inzamelt om de proceskosten te betalen tegen beschuldigingen seksueel misbruik.

Niets is minder waar. Ik heb al in 2006 gesprekken gevoerd met pastoor Schafraad. Ik ben menigmaal naar zijn pastorie getogen om mijn verhaal, mijn intenties en mijn zoektocht naar de waarheid samen met hem te delen. Dit heeft geresulteerd in een documentaire: ‘Tussen Kathmandu en Blijerheide‘, hierin verklaart Jan Schafraad niets te weten, en zegt; ‘ik spreek de paus maar na, en bied excuses aan’.

Na jaren kwamen de onthullingen seksueel misbruik groot in het nieuws begin 2010. Toen de media op zoek gingen naar verhalen heb ik verteld over deze documentaire ‘Tussen Kathmandu en Blijerheide’, en de drie nog levende broeders. De media en de broeders (broeder Alphons en voormalig broeder Eymard, pastoor Schafraad, zijn dan ook door de media benadert. In alle vrije wil hebben ze hier aan meegewerkt. Ik vertelde de pers van meet af aan dat ik persoonlijk geen klachten over pastoor Schafraad had betreffende seksueel misbruik. Broeder Alphons heeft snel afgehaakt omdat hij toegaf geweld te hebben gebruikt, erkende het seksueel misbruik, niet van hem zelf maar van anderen dat het had plaats gevonden. Hij, Alphons verdween uit beeld.

Pastoor Jan Schafraad heeft de media altijd te woord gestaan en bleef tegen de door hem benaderde media verkondigen dat hij van niets wist. Tot het moment hier bij ons Mea Culpa de eerste meldingen binnen kwamen van misbruik door….Jan Schafraad. Ik ben meteen op pastoor Jan Schafraad afgestapt en weet u waar? In Felix Meritus, Keizersgracht Amsterdam waar de uitzending plaatsvond van ‘Rondom 10‘ (NCRV).

Hij was net als ik, zonder dat we het wisten van elkaar, uitgenodigd om plaats te nemen in Rondom 10. Ik maakte meteen duidelijk in de gang van het Felix Meritus gebouw dat er nu wel concrete beschuldigingen waren binnen gekomen tegen hem persoonlijk, (alle klachten werden in real-time verzameld in ‘het Engelen dossier’ , toen heette het nog dossier 14 vanwege het hoge aantal daders broeders, 1 pater). Ook nu deelde ik hem dit persoonlijk, onder vier ogen mee. Jan Schafraad is onmiddellijk naar de redactie ‘Rondom 10’ gestapt en heeft ziedend de NCRV redactie met deze nieuwe informatie benadert, en wanneer ik deze informatie op nationale televisie bekend zou maken, zou desastreus zijn. Hij verdedigde zich terecht dat hij zich niet kon verdedigen, dat diegene die hem beschuldigen zich nooit bij hem gemeld hadden, kortom hij was bang dat ik dit in deze live uitzending wereldkundig zou maken. En eerlijk dit was ik niet eens van plan omdat ik de impact begrijp van zulke beschuldigingen voor de nationale televisie. Toen ik door de redacteur, vlak voor de uitzending van mijn plek werd gehaald omdat Jan Schafraad in alle staten was betreffende mijn informatie die ik in de uitzending zou bezigen, herhaalde ik dat ik dit helemaal niet van plan was! Ik ga dit soort zaken niet zo maar roepen, deelde ik de regisseur van Rondom 10 mee. Met een gerust hart kon de uitzending beginnen en wat bleek, de door het programma voorgestelde toezegging dat ik uitgebreid over Bleijerheide iets mocht zeggen, werd door Ghislaine Plag benadert met de unieke vraag: ‘hoe het met mijn hormonen gesteld was‘??? Maar geen diepere benadering over het jongensinternaat te Bleijerheide.

Jan Schafraad liep na de uitzending opgelucht naar buiten, en ik bleef met een flinke kater achter. Toen er meer dan duizend verhalen binnen kwamen, na maanden van strijd, mensen helpen en bijstaan over misbruik in RK instellingen zijn wij civiele procedures gaan opstarten waar wij eerst de canonieke naam zijn gaan noemen en later Jan S. de naam van de aangeklaagde, ook omdat wij wilden dat de kerk haar verantwoordelijkheid in de maatschappij, in de rechtstaat moest dragen en niet met haar eigen regels zou wegkomen in een oude gewoonte, zaken in donkere parochie biecht hoekjes, af te handelen. Niet de kerkstraat maar de rechtstaat.

Vreemd juist op dit punt vinden we elkaar: u schrijft

Hier geldt niet de regel “iemand is onschuldig tot zijn schuld BEWEZEN wordt, maar is het AANNEMELIJK maken van de klacht(en) voldoende. Als deze klacht of klachten gegrond verklaard worden, zal de Commissie een advies geven aan de bisschop. De Commissie onthoudt zich van een oordeel. De bisschop volgt het advies.

Begrijp mij goed de rechtstaat heeft ook onze voorkeur, zij mag u horen, de pater, de kinderen van toen, de parochianen van Hoorn tot Langedijk, via Bleijerheide naar Maastricht, ieder mag zijn woord doen, recht halen met doel rechtvaardigheid. Een vreemde ‘rechtsgang’ die zich onthoud van een oordeel, zeker maar niet wij hebben deze procedure bedacht. Alleen niet iedereen  van ons voert een procedure, ondergetekende weigert geld van de kerk; wij halen geen geld op, krijgen dit niet via via om processen te voeren, en dan worden voorlopige getuigenverhoren, meldingen bij de politie met vele omhalen afgewezen, getraineerd en zelfs genegeerd. In het Deetman rapport staat: 10.000 tot 20.000 slachtoffers seksueel misbruik. Heeft u al 1 dader gezien, heeft zich iemand gemeld?? En oh ja, voordat ik weer niet aan het woord kom: Deetman wist op 25 mei 2011 van misbruik Jan S. Vermeld echter niets in haar rapport.

U zegt respect te hebben voor de slachtoffers maar hier in het zuiden is nog niemand naar ons toegekomen, geen pastoor of kerkbestuurder. Geen burgervader, gemeenteraadslid of enige andere solidariteit ondervonden (behalve twee lieve mensen uit S) die in de gaten hebben welke impact de hele zwijgcultuur op onze provincie, op dit land in schuldencrises heeft. Schuld, Mea Culpa het lijkt er steeds meer op dat wij schuldig zijn omdat wij querulanten, etterbakken zijn, het staat in een krant die ons niet geen weerwoord gunt, een parlement dat niets wilt onderzoeken, een media die wel geïnteresseerd zijn in de sexcrime maar niet in opsluitingen of geweld, het breken van de wil door de macht van de kerk, het ontrafelen van de zwijgcultuur…en zijn wij dan niet veroordeelt voor ook maar een woord is recht gesproken? Wiens advies moeten wij volgen!

 

25 gedachten over “Gods schaduwrijke jachtvelden (open brief aan Koepelkerk)”

  1. Geen stappen tegen advocaat van Schafraad
    Er komen geen stappen tegen Geertjan van Oosten, advocaat van de Maastrichtse pastoor Jan Schafraad, mr van Oosten, deken Werner en al zijn vrienden!!!

  2. het waren echte ondernemens met toekomstvisie!! Vandaar dat verbod op concooms!!

  3. Geef jij Simonis cs. dan maar ’s ongelijk dat ze tegen voorbehoedsmiddelen waren.
    😉

    Bedankt voor mijn brede grijns, Engel!!

  4. Wie de Mona Lisa van Maastricht dan ook moge zijn geweest,
    is me die Ignatius effe een schattig sufferdje geweest dat ie helemaal naar
    Liesje toe ging.
    Die man wist duidelijk niks van verwennen; voor dat geld had ie Liesje kunnen bellen om langs te komen, of zelfs kunnen kopen.

    Die f 2 000 (guldens dus) van tussen 60 en 70, dus pak hem beet op 1965, stond in 2010 voor zo’n f 10 . 324, (zo’n 4 685 euro) .

    Jullie hebben er gewoon nooit bij gezegd dat dat Bleijerheide de kresj van de Kerkraadse Al Capone en zijn cluppie was

    🙂 🙂 🙂

  5. René, dank je voor je verdere verhaal. Dat gebrek aan katholicisme van je snap ik 🙂 herken ik zelfs .Ik haalde het ook wel ’s in mijn hoofd de (groeps) zuster of de pater een vraag te stellen over dat geloof. Dat was inderdaad heel dom 🙂 🙂
    (en ook ik werd er door van school geschopt 🙂 🙂 ) Hoewel wat definitiever als jij, niks geen kleinseminarie voor de eeuwigheid verdoemd en de kerk veilig gesteld : een niet katholieke school.

    Maar dat geintje van jou met het gebruik van je hersens (ben ik toch wel even onder de indruk van hoor, zo’n klein manneke die wist wat ie doen moest) zal je ouders dus een flinke hap geld hebben gekost zit ik me te realiseren terwijl ik je lees. Mooi verhaal!

    Wat me brengt op de volgende vraag:
    Heeft iemand van jullie enig idee van de prijzen van het verblijf op Bleijerheide?

    1. Ik dacht zo’n 2000 gulden per maand wat het internaat-gebeuren moest kosten in de jaren 60 en 70 . En dat was echt een lucratieve kassa, goede investering in de jeugdzorg.
      Zodoende kon broeder Ignatius (De Beer) regelmatig naar de Mona Lisa te Maastricht gaan om zich te laten verwennen van het geld wat binnen kwam en de boekhoeder kon gaan gokken in het casino en andere dingen mee gaan doen.

      .

      1. Dat kan kloppen, ik meen me te herinneren dat mijn ouders voor mijn jongere broer en mij samen zo’n fl.3500,- / mnd betaalden.

  6. Wij zaten op de lagere school en de leraar van de 4e klas was een jongen uit ons dorp en was verloofd met ons buurmeisje. Deze leraar had bij ons op de boerderij bijverdienste toen hij studeerde en wij lagen ons niet zo.
    Na school kwam hij meestel `s avonds bij ons langs en vertelde mijn vader dat ik niet luisterde en niet goed oplette en in de klas was ik ook steeds de eerste die met de lat slaag kreeg. Er is toen een brand geweest bij onze buren en ik ben uit de klas gerend en heb machinens en vaten met diesel verplaatst om ze voor brand te behoeden,mijn broer had toen al aan mijn moeder verteld hoe het in de klas was gegaan toen ik wegging en ook de lat die meestal ontercht werd gebruikt.Toen mijn vader thuis kwam kreeg deze het verhaal te horen en het bezoek van de leraar die avond heeft ons op het pensionaat terecht gebracht. Ik heb als klein kind al priester wilen worden maar een skriptioe over het geloof waar ik alle geloven omschreef in het kort kwam het hier op neer dat ze van hetzelfde boek kwamen allen ieter had zijn eigen uitleg en mijn uitleg bij de conclussie was niet de uitleg van RK volgens Jo Gijsne de latere bischop van roermond.
    Jo dan heb ik de verkeerde voor sorrie.
    Ik heb deze leraar toen ik 25 was thuis opgezocht en heb hem toen op de man af gevraagd of hij mij nu nog een keer een pak slaag durfde te geven maar hij zij dat hij dat niet durfde(had hij dat wel gedaan dan had zijn vrouw hem niet meer herkent zo geladen was ik) mijn enige reactie was :dan was jij vroeger een held en mijn grol was over.
    Deze leraar zit nu in het bejaardehuis en het gaat hem beroerd.

  7. Beste René,
    in die tijd was ik op 1 en 2 ULO.
    Op een reünie bij de koepelkerk was ik nooit, daar moet je me met iemand anders verwisselen.

    groetjes,

    Jo

  8. Jo wij waren op de 5e en de 6e klas en toen ben ik naar rolduc gegaan voor een jaar en weer terug naar het juvenaat met ton brul nico feiijen hans smeets gerard leenders harrie venmans en een jongen uit schinnen en ik. en viany was onze prefect. Wij hebben ons al eens ontmoet op een reunie bij de koepelkerk.

  9. Het relaas van René en zijn broer toont onomstotelijk aan dat geweld aan de orde van de dag was in Bleijerheide.
    Hetgeen inhoudelijk overeen komt met andere Engelendossiers, waarover niets in het Eindrapport terug te vinden is. Evenmin van seksueel misbruik in Bleijerheide trouwens.

  10. Beste René,
    ja, zo was het – Damned if you do and damned if you don’t – slaag kreeg je immers altijd en overal.
    Welk schooljaar waren jij en je broer in 1959?
    Jo Gijsen heb ik ook op onaangenaamste wijze leren kennen.

    groetjes,
    Jo

  11. Hallo Rene,
    Dank voor je reactie!! Gelukkig ben je gevrijwaard gebleven van seksueel misbruik. Maar ook mishandeling laat zijn sporen na!! Dat biechten blijft dubieus. Hoe kan alles je vergeven zijn door het alleen maar op te biechten!! Dat is wel erg gemakkelijk. Dat zou dus betekenen als je iemand vermoordt en het op biecht ben dan je overal van af. Misschien wel voor het kerkelijk recht maar niet voor het gangbare rechtssysteem. We zijn het helemaal met je eens: geestelijken die lichamelijk en seksueel geweld/misbruik op hun geweten hebben moeten net als een burger zich verantwoorden. Verantwoorden voor het geldende rechtssysteem. Dat ze later nog verantwoording hier boven moeten afleggen komt er nog boven op!!

    Hartelijke groet

    1. Beste Engel,
      er mag toch wel terdege getwijfeld worden of de geestelijkheid zelf aan het -hiernamaals – enigerlei waarde of geloof hecht.
      Aan hun goudbehangen gewaden en sieraden, kastelen en prachtige bouwwerken en zwaar gevulde schatkisten en machtsvertoon te oordelen, geven ze toch duidelijk liever de voorkeur aan een paradijs hier op aarde, zeker is zeker!
      Hun “haatliefde” voor de waarheid onderstreept dit nog.

  12. Mijn broer en ik zijn in 1959 naar het pensionaat gegaan en hebben er 7 jaar gezeten.
    Ik heb van 1962 tot 1963 op rolduc gezeten waar ik door een meningsverschil met de godsdienstleraar Jo Gijsen (die toen al oogklappen op had) niet verder kon omdat ik niet katholiek was. ben toen naar het pensionaat terug gegaan en als juvenist ben gebleven tot ik door de overste een richting op gestuurd werd die ik niet wou, meningverschil nr. 2
    Wil je dus in de RK iets berijken dan moet je onvoorwaardelijk volgen en oogkleppen ophebben. De meeste voorgangers in de kerk hebben gestudeert en zijn best in staat om de parochianen te overbluffen en hen van mening te doen veranderen. Als je niet sterk in je schoenen staat wat je eigen mening en levensviezie is dan ben je snel op de hand van de parochieherder en doet wat hij van je vraagt.
    Onze RK tien geboden (er zijn er veel) zijn.
    1 en 2 en 3 gaan over de verheerlijking van god.
    4 eert uw vader en uw moeder
    5 gij zult niet DODEN
    6 gij zult geen ONKUISHEID doen
    9 gij zult geen ONKUISHEID begeren
    7 gij zult niet stelen
    8 gij zult tegen u naasten niet vals getuigen
    10 gij zult niet onrechtvaardig begeren wat uw naaste toebehoort.
    Deze tien geboden worden door veel religies zoals de moslims enz. gebruikt.
    Maar om al die geboden na te komen dat was wel wat moeilijk en werd er de biecht ingesteld, met andere woorden kloot maar raak en ga biechten of naar Mekka en alles is je vergeven. Dus men sust zijn geweten en gaan gewoon verder waar men is gebleven voor de biecht.Van deze mensen krijg je allen maar een vieze smaak in je mond, en de opleidingen toen hadden meer weg van gehoorzamen, zieltjes winnen en geld ophalen. Mij en mijn broer zijn gelukkig niet sexueel betast wel kreeg ik elke dag een pak slaag maar ben naar gaan leven omdat ik gewoon die dingen deed waar ik zin in had en leuk vond want je kreeg toch slaag of je iets deed of niet nou ik gaf ze een reden. gr 208

    1. jaja, René, ik probeerde mijn gestolen URL al te corrigeren, maar MCU’s techniek werkt(e?) niet mee 🙂

      1. Dat is gelukt dus.
        Nu nog mijn vraag aan René.
        Sorry als die niet al te snugger is, René, maar ik snapniet wat je schrijft.

        Je kreeg gedonder met Jos Gijsen,godsdienstleraar, op Rolduc omdat je niet katholiek was, schrijf je.Zoals je het ook hebt over een voorganger

        Maar wat deed je dan op Rolduc?
        En wie had je daar dan (en op Bleijerheide) geplaatst?
        Of lees ik je nu harstikke verkeerd?

  13. Dirk, zou je mij een plezier willen doen en eens een antwoord willen geven op de vraag die 261 je stelde: “Wat heb jij er eigenlijk mee te maken??”.

    Want je hebt toch niet de illussie dat dit alleen Bleyerheide aangaat?

    Die onwaarschijnlijk smerige opmerkingen over slachtoffers, de krankzinnigheid van mensen die geld op tafel wensen te leggen om duidelijk te maken dat een ander liegt zodat zij hun “geliefde herder” kunnen houden….
    het is mij werkelijk een volslagen raadsel hoe iemand het in zijn hersen kan halen.

    Hoe krijg je het anders dan als een dronken verslaafde voor elkaar om ook maar op welke wijze dat te kunnen combineren met zoiets als een parochie of een religie, ongeacht welke.

    Geen idee of je kinderen hebt, anders leen je ze maar even van de buren of verderop in de straat of misschien wel je kerkgemeenschap of de plaatselijke tomatenkweekvereniging en kijk er dan eens even naar.

    Ben jij dan nog in staat om met droge ogen kritiek te kunnen hebben op de beslissing om die Schafraad vooralsnog op non-aktief te zetten?
    Kun jij ook maar enig respect op brengen voor een verantwoordelijke (wat Wiertz ongeacht wat je verder van hem moge vinden, natuurlijk wel is!!)

    Nog belangrijker: als je dan naar die kinderen zit te kijken, kun jij -als je 2 tellen nadenkt – nog respect voor jezelf opbrengen.
    of met enig respect, laat staan ook maar iets wat in de verste verte met liefde te maken heeft) kijken naar je partner, je vrienden of anderen die voor jou belangrijk zijn als die niet van je eisen dat je als sodemieterij een psychiater belt .
    Wat denken die lui dan van jou? is dat accepteren niet een giga aantasting van jouw menswaardigheid dan? Het jouw aanzien als een minderwaardig soort beest?

    Heb je je al eens gerealiseerd dat dergelijk geleuter jouwerzijds en dat van mensen als jij over die Schafraad cs. die mensen tot dat niveau degradeert, terijl je jezelf de pet opzet van een soort hamsterpolitie?

    Kun jij als je naar die kinderen zit te kijken dan nog enig respect voor die Schafraad en die advocaat van hem opbrengen, die jou in die positie manipuleren?

    Maak je niet ongerust, ik hoef je antwoorden niet, niet echt; ze veranderen voor mij niets, niet als betrokken bij het historisch misbruik -ik ben geen zorg afhankelijk kind meer, en ik ben er trots op deel uit te maken van die mensen die hebben gezorgd dat je antwoorden aan overmorgen ook niets meer uitmaakt.

    Maar wat zegt het weten dat het voor heel veel zorg-afhankelijken (kinderen en kwetsbare volwassenen) vóór dat overmorgen er eerst nog vandaag en morgen komt waarin hun overmorgens gestolen wordt door mierenneukers met het petje van de hamsterpolitie op over jou?

    Wees goed voor en dus voorzichtig met jezelf, Dirk.

  14. Deze kerkelijke commissie is het laaghartige product van een klerikale maatschappij die ieder gevoel voor recht en rechtvaardigheid naast zich neerlegd.

    Laaghartig ook en vooral omdat ze de zogenaamde – verjaring – alleen binnen de perken van het compensatie-meldpunt voor nietig verklaren.

    Laaghartig ook en vooral vanwege het feit, dat ze hooguit een (altijd te geringe) compensatie uitspreken, maar daders er niet strafrechtelijk veroordeelt worden, dus m.a.w. voor de daders geld ook binnen het meldpunt nog de verjaringsregeling!

    Van methodiek en uitvoeringswijze een modernistisch inquisitie-circus waarbinnen de “ketters” geregistreerd worden en de daders verder ongemoeid blijven!

    Dit staat me zo langzamerhand tot aan de bovenkant van mijn onderlip! Om van te k…!

    Het wordt tijd, dat de rechtstaat achter dit mensonwaardige “spectakel” een punt zet.

  15. Bert, je kan alleen het advies van je hart en verstand volgen en tot nu toe doe jij en je medestrijders het fantastisch, ga verder zo en laat jullie niet onder krijgen door dat stelletje schorem of op goed limburgs crepuul

  16. Beste Dirk,
    Daar heb je helemaal gelijk in. Hij is pastoor geweest in Noord-Scharwoude, gemeente Langedijk. Overigens is dat slechts een detail!! Blijkbaar ben je boos. Die boosheid zal geen betrekking hebben op dit foutje. Er zullen achterliggende oorzaken zijn. Bert heeft geprobeerd de andere kant van de medaille toe te lichten. Mensen zijn door misbruik in hun kinderjaren, of dat nu heeft plaatsgevonden binnen instellingen van RKK of niet, voor hun hele leven getekend!! En geloof me ik kan het weten!!! Dat je het opneemt voor iemand die je hoogacht siert je!! Verlies alleen niet de realiteit uit het oog, want dan kan je boosheid zich nog wel eens gaan richten op degene die je nu verdedigt!! Ik ben namelijk geen etterbak en niet op geld uit!! Wat ik wel ben: een slachtoffer op zoek naar gerechtigheid!!

  17. Bert,

    Doe je huiswerk…Jan Schafraad is nooit Pastoor geweest in Broek op Waterland!

Reacties zijn gesloten.